Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tasa-arvo, koulutustutkimuksen merkitys ja ”totuuden jälkeinen maailma”: johdanto

Nina Haltia; Tuuli Kaunisto; Risto Rinne; Sonia Lempinen

Tasa-arvo, koulutustutkimuksen merkitys ja ”totuuden jälkeinen maailma”: johdanto

Nina Haltia
Tuuli Kaunisto
Risto Rinne
Sonia Lempinen
Katso/Avaa
julkaisijan versio (96.11Kb)
Lataukset: 

Suomen kasvatustieteellinen seura
URI
https://webshop.jyu.fi/julkaisut/suomen-kasvatustieteellinen-seura/eriarvoistuva-maailma-tasa-arvoistuva-koulu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042720171
Tiivistelmä

TASA-ARVOISESSA YHTEISKUNNASSA ihmisen kouluttautumismahdollisuudet
eivät riipu hänen sukupuolestaan tai
sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan.
Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa
myös PISAn kaltaiset kansainväliset vertailut ovat osoittaneet
tasa-arvon olleen varsin korkealla tasolla. Historiallisesti
meillä on vannottu koulutuksellisen tasa-arvon nimiin ja
katsottu tämän luovan myös yhteiskunnallista tasa-arvoa,
oikeudenmukaisuutta ja hyvinvointia.
Viime vuosina suomalaisenkin koulutuspolitiikan kentässä
on kuitenkin yhä vahvemmin siirrytty kohden uusliberalistista
koulutuspolitiikkaa, jossa vanhat tasa-arvon pyrkimykset
ovat saaneet antaa periksi koulutuksen tehostamispaineille.
Koulutuksen globaalissa valtavirrassa myös paineet
esimerkiksi koulutuksen yksityistämiseen ovat nostaneet
päätään Suomessakin. Julkinen valta on siirtynyt loitommalle
koulutuksen pääohjaajan paikalta ja antanut tilaa koulutusmarkkinoiden
vapaammalle toiminnalle. Tämän kirjan
luvut avaavat näkymiä koulutuksen tasa-arvoisuutta koskeviin
kysymyksiin Suomessa ja vähän laajemminkin maailmalla.
Kirjassa käsitellään koulutuksen tasa-arvon tilaa yleisesti
koulutuspolitiikassa, peruskoulussa ja korkeakoulutuksessa,
maahanmuuttajien asemaa kirjavoituvassa koulussa sekä
nuorten aikuisten koulutus- ja elämäntarinoita. Pyrkimyksenä
on nostaa esiin uusia ja raikkaita ajatuksia siitä, miten
tämän päivän Suomessa menee ja miten voisi mennä.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste