Näytä suppeat kuvailutiedot

Tasa-arvo, koulutustutkimuksen merkitys ja ”totuuden jälkeinen maailma”: johdanto

Nina Haltia; Tuuli Kaunisto; Risto Rinne; Sonia Lempinen

dc.contributor.authorNina Haltia
dc.contributor.authorTuuli Kaunisto
dc.contributor.authorRisto Rinne
dc.contributor.authorSonia Lempinen
dc.date.accessioned2022-10-27T12:24:15Z
dc.date.available2022-10-27T12:24:15Z
dc.identifier.isbn978-952-5401-83-7
dc.identifier.issn1458-1094
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/158367
dc.description.abstract<p>TASA-ARVOISESSA YHTEISKUNNASSA ihmisen kouluttautumismahdollisuudet<br />eivät riipu hänen sukupuolestaan tai<br />sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan.<br />Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa<br />myös PISAn kaltaiset kansainväliset vertailut ovat osoittaneet<br />tasa-arvon olleen varsin korkealla tasolla. Historiallisesti<br />meillä on vannottu koulutuksellisen tasa-arvon nimiin ja<br />katsottu tämän luovan myös yhteiskunnallista tasa-arvoa,<br />oikeudenmukaisuutta ja hyvinvointia.<br />Viime vuosina suomalaisenkin koulutuspolitiikan kentässä<br />on kuitenkin yhä vahvemmin siirrytty kohden uusliberalistista<br />koulutuspolitiikkaa, jossa vanhat tasa-arvon pyrkimykset<br />ovat saaneet antaa periksi koulutuksen tehostamispaineille.<br />Koulutuksen globaalissa valtavirrassa myös paineet<br />esimerkiksi koulutuksen yksityistämiseen ovat nostaneet<br />päätään Suomessakin. Julkinen valta on siirtynyt loitommalle<br />koulutuksen pääohjaajan paikalta ja antanut tilaa koulutusmarkkinoiden<br />vapaammalle toiminnalle. Tämän kirjan<br />luvut avaavat näkymiä koulutuksen tasa-arvoisuutta koskeviin<br />kysymyksiin Suomessa ja vähän laajemminkin maailmalla.<br />Kirjassa käsitellään koulutuksen tasa-arvon tilaa yleisesti<br />koulutuspolitiikassa, peruskoulussa ja korkeakoulutuksessa,<br />maahanmuuttajien asemaa kirjavoituvassa koulussa sekä<br />nuorten aikuisten koulutus- ja elämäntarinoita. Pyrkimyksenä<br />on nostaa esiin uusia ja raikkaita ajatuksia siitä, miten<br />tämän päivän Suomessa menee ja miten voisi mennä.<br /></p>
dc.language.isofi
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatusalan tutkimuksia
dc.titleTasa-arvo, koulutustutkimuksen merkitys ja ”totuuden jälkeinen maailma”: johdanto
dc.identifier.urlhttps://webshop.jyu.fi/julkaisut/suomen-kasvatustieteellinen-seura/eriarvoistuva-maailma-tasa-arvoistuva-koulu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021042720171
dc.relation.volume78
dc.contributor.organizationfi=kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|
dc.contributor.organizationfi=PÄÄT Tutkimusedellytykset|en=PÄÄT Research Development|
dc.contributor.organization-code2604100
dc.contributor.organization-code2601282
dc.converis.publication-id36641019
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/36641019
dc.okm.affiliatedauthorLempinen, Sonia
dc.okm.affiliatedauthorHaltia, Nina
dc.okm.affiliatedauthorRinne, Risto
dc.okm.affiliatedauthorKaunisto, Tuuli
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeInbook
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.country-codeFI
dc.publisher.isbn978-952-5401; 978-952-5401-66-0; 978-952-5401-62-2; 978-952-5401-64-6
dc.publisher.placeJyväskylä
dc.title.bookEriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu?
dc.year.issued2018


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot