dc.contributor.author | Nina Haltia | |
dc.contributor.author | Tuuli Kaunisto | |
dc.contributor.author | Risto Rinne | |
dc.contributor.author | Sonia Lempinen | |
dc.date.accessioned | 2022-10-27T12:24:15Z | |
dc.date.available | 2022-10-27T12:24:15Z | |
dc.identifier.isbn | 978-952-5401-83-7 | |
dc.identifier.issn | 1458-1094 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/158367 | |
dc.description.abstract | <p>TASA-ARVOISESSA YHTEISKUNNASSA ihmisen kouluttautumismahdollisuudet<br />eivät riipu hänen sukupuolestaan tai<br />sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan.<br />Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa<br />myös PISAn kaltaiset kansainväliset vertailut ovat osoittaneet<br />tasa-arvon olleen varsin korkealla tasolla. Historiallisesti<br />meillä on vannottu koulutuksellisen tasa-arvon nimiin ja<br />katsottu tämän luovan myös yhteiskunnallista tasa-arvoa,<br />oikeudenmukaisuutta ja hyvinvointia.<br />Viime vuosina suomalaisenkin koulutuspolitiikan kentässä<br />on kuitenkin yhä vahvemmin siirrytty kohden uusliberalistista<br />koulutuspolitiikkaa, jossa vanhat tasa-arvon pyrkimykset<br />ovat saaneet antaa periksi koulutuksen tehostamispaineille.<br />Koulutuksen globaalissa valtavirrassa myös paineet<br />esimerkiksi koulutuksen yksityistämiseen ovat nostaneet<br />päätään Suomessakin. Julkinen valta on siirtynyt loitommalle<br />koulutuksen pääohjaajan paikalta ja antanut tilaa koulutusmarkkinoiden<br />vapaammalle toiminnalle. Tämän kirjan<br />luvut avaavat näkymiä koulutuksen tasa-arvoisuutta koskeviin<br />kysymyksiin Suomessa ja vähän laajemminkin maailmalla.<br />Kirjassa käsitellään koulutuksen tasa-arvon tilaa yleisesti<br />koulutuspolitiikassa, peruskoulussa ja korkeakoulutuksessa,<br />maahanmuuttajien asemaa kirjavoituvassa koulussa sekä<br />nuorten aikuisten koulutus- ja elämäntarinoita. Pyrkimyksenä<br />on nostaa esiin uusia ja raikkaita ajatuksia siitä, miten<br />tämän päivän Suomessa menee ja miten voisi mennä.<br /></p> | |
dc.language.iso | fi | |
dc.publisher | Suomen kasvatustieteellinen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatusalan tutkimuksia | |
dc.title | Tasa-arvo, koulutustutkimuksen merkitys ja ”totuuden
jälkeinen maailma”: johdanto | |
dc.identifier.url | https://webshop.jyu.fi/julkaisut/suomen-kasvatustieteellinen-seura/eriarvoistuva-maailma-tasa-arvoistuva-koulu | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2021042720171 | |
dc.relation.volume | 78 | |
dc.contributor.organization | fi=kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education| | |
dc.contributor.organization | fi=PÄÄT Tutkimusedellytykset|en=PÄÄT Research Development| | |
dc.contributor.organization-code | 2604100 | |
dc.contributor.organization-code | 2601282 | |
dc.converis.publication-id | 36641019 | |
dc.converis.url | https://research.utu.fi/converis/portal/Publication/36641019 | |
dc.okm.affiliatedauthor | Lempinen, Sonia | |
dc.okm.affiliatedauthor | Haltia, Nina | |
dc.okm.affiliatedauthor | Rinne, Risto | |
dc.okm.affiliatedauthor | Kaunisto, Tuuli | |
dc.okm.discipline | 516 Educational sciences | en_GB |
dc.okm.discipline | 516 Kasvatustieteet | fi_FI |
dc.okm.internationalcopublication | not an international co-publication | |
dc.okm.internationality | Domestic publication | |
dc.okm.type | Inbook | |
dc.publisher.country | Finland | en_GB |
dc.publisher.country | Suomi | fi_FI |
dc.publisher.country-code | FI | |
dc.publisher.isbn | 978-952-5401; 978-952-5401-66-0; 978-952-5401-62-2; 978-952-5401-64-6 | |
dc.publisher.place | Jyväskylä | |
dc.title.book | Eriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu? | |
dc.year.issued | 2018 | |