Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuinka esimerkilliset suomalaiset opettajat edistävät osaamista ja oppilaiden myönteisiä asenteita fysiikan ja kemian tunneilla

Veli-Matti Vesterinen; Pirkko Kärnä; Maija Katariina Aksela

Kuinka esimerkilliset suomalaiset opettajat edistävät osaamista ja oppilaiden myönteisiä asenteita fysiikan ja kemian tunneilla

Veli-Matti Vesterinen
Pirkko Kärnä
Maija Katariina Aksela
Katso/Avaa
Final draft (701.3Kb)
Lataukset: 

Turun yliopisto
URI
http://hdl.handle.net/10138/174336
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042716540
Tiivistelmä

Tässä etnografisessa tutkimuksessa haastateltiin kahta peruskoulun fysiikan ja


kemian opettajaa sekä seurattiin heidän oppituntejaan. Heidän esimerkillinen


opetuksensa oli näkynyt kansallisessa arvioinnissa sekä hyvinä oppimistuloksina


että oppilaiden myönteisinä asenteina. Opettajien työtavoista löytyi sekä eroja


että yhtäläisyyksiä. Molempien opetus oli pohtivaa ja tutkimuksellista. Lisäksi


molemmat opettajat olivat hyvin tietoisia oman opetuksensa käytänteistä, oppituntien


havainnot vastasivat haastatteluja. Opettajat korostivat oppilaiden ja


opettajan hyvien suhteiden ensisijaista merkitystä sekä ylläpitivät niitä. Kumpikin


opettaja oli myös löytänyt vahvuuksiensa mukaisen lähestymistavan opetukseen.


Toisen opettajan tunnit olivat strukturoituja ja hän yhdisti teorian oppilaiden


maailmaan monista näkökulmista. Hänellä oli taito selittää asiat selvästi ja mielenkiintoisesti.


Toinen opettaja puolestaan antoi oppilaille paljon valinnanvapautta


ja tuki itsenäistä työskentelyä. Opettajankoulutuksessa ja kouluissa tulisikin


tukea opettajan yksilöllistä kasvua opettajana.


Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste