Näytä suppeat kuvailutiedot

Kuinka esimerkilliset suomalaiset opettajat edistävät osaamista ja oppilaiden myönteisiä asenteita fysiikan ja kemian tunneilla

Veli-Matti Vesterinen; Pirkko Kärnä; Maija Katariina Aksela

dc.contributor.authorVeli-Matti Vesterinen
dc.contributor.authorPirkko Kärnä
dc.contributor.authorMaija Katariina Aksela
dc.date.accessioned2022-10-28T13:22:23Z
dc.date.available2022-10-28T13:22:23Z
dc.identifier.isbn978-852-5993-18-9
dc.identifier.issn1799-9596
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/164708
dc.description.abstract<i><p>Tässä etnografisessa tutkimuksessa haastateltiin kahta peruskoulun fysiikan ja</p><p> </p><p>kemian opettajaa sekä seurattiin heidän oppituntejaan. Heidän esimerkillinen</p><p> </p><p>opetuksensa oli näkynyt kansallisessa arvioinnissa sekä hyvinä oppimistuloksina</p><p> </p><p>että oppilaiden myönteisinä asenteina. Opettajien työtavoista löytyi sekä eroja</p><p> </p><p>että yhtäläisyyksiä. Molempien opetus oli pohtivaa ja tutkimuksellista. Lisäksi</p><p> </p><p>molemmat opettajat olivat hyvin tietoisia oman opetuksensa käytänteistä, oppituntien</p><p> </p><p>havainnot vastasivat haastatteluja. Opettajat korostivat oppilaiden ja</p><p> </p><p>opettajan hyvien suhteiden ensisijaista merkitystä sekä ylläpitivät niitä. Kumpikin</p><p> </p><p>opettaja oli myös löytänyt vahvuuksiensa mukaisen lähestymistavan opetukseen.</p><p> </p><p>Toisen opettajan tunnit olivat strukturoituja ja hän yhdisti teorian oppilaiden</p><p> </p><p>maailmaan monista näkökulmista. Hänellä oli taito selittää asiat selvästi ja mielenkiintoisesti.</p><p> </p><p>Toinen opettaja puolestaan antoi oppilaille paljon valinnanvapautta</p><p> </p><p>ja tuki itsenäistä työskentelyä. Opettajankoulutuksessa ja kouluissa tulisikin</p><p> </p><p>tukea opettajan yksilöllistä kasvua opettajana.</p><p></p><p></p></i><p><br /></p>
dc.format.extent14
dc.language.isofi
dc.publisherTurun yliopisto
dc.relation.ispartofseriesSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia
dc.titleKuinka esimerkilliset suomalaiset opettajat edistävät osaamista ja oppilaiden myönteisiä asenteita fysiikan ja kemian tunneilla
dc.identifier.urlhttp://hdl.handle.net/10138/174336
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021042716540
dc.relation.volume11
dc.contributor.organizationfi=PÄÄT Kemian perusopetus|en=PÄÄT Basic level teaching in Chemistry|
dc.contributor.organization-code2606301
dc.converis.publication-id18855530
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/18855530
dc.format.pagerange28
dc.format.pagerange41
dc.identifier.eisbn978-952-5993-19-6
dc.okm.affiliatedauthorVesterinen, Veli-Matti
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeInbook
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.country-codeFI
dc.publisher.isbn978-951-29; 978-951-641; 978-951-642; 978-951-880
dc.publisher.placeTurku
dc.title.bookUudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka
dc.year.issued2016


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot