dc.contributor.author | Veli-Matti Vesterinen | |
dc.contributor.author | Pirkko Kärnä | |
dc.contributor.author | Maija Katariina Aksela | |
dc.date.accessioned | 2022-10-28T13:22:23Z | |
dc.date.available | 2022-10-28T13:22:23Z | |
dc.identifier.isbn | 978-852-5993-18-9 | |
dc.identifier.issn | 1799-9596 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/164708 | |
dc.description.abstract | <i><p>Tässä etnografisessa tutkimuksessa haastateltiin kahta peruskoulun fysiikan ja</p><p>
</p><p>kemian opettajaa sekä seurattiin heidän oppituntejaan. Heidän esimerkillinen</p><p>
</p><p>opetuksensa oli näkynyt kansallisessa arvioinnissa sekä hyvinä oppimistuloksina</p><p>
</p><p>että oppilaiden myönteisinä asenteina. Opettajien työtavoista löytyi sekä eroja</p><p>
</p><p>että yhtäläisyyksiä. Molempien opetus oli pohtivaa ja tutkimuksellista. Lisäksi</p><p>
</p><p>molemmat opettajat olivat hyvin tietoisia oman opetuksensa käytänteistä, oppituntien</p><p>
</p><p>havainnot vastasivat haastatteluja. Opettajat korostivat oppilaiden ja</p><p>
</p><p>opettajan hyvien suhteiden ensisijaista merkitystä sekä ylläpitivät niitä. Kumpikin</p><p>
</p><p>opettaja oli myös löytänyt vahvuuksiensa mukaisen lähestymistavan opetukseen.</p><p>
</p><p>Toisen opettajan tunnit olivat strukturoituja ja hän yhdisti teorian oppilaiden</p><p>
</p><p>maailmaan monista näkökulmista. Hänellä oli taito selittää asiat selvästi ja mielenkiintoisesti.</p><p>
</p><p>Toinen opettaja puolestaan antoi oppilaille paljon valinnanvapautta</p><p>
</p><p>ja tuki itsenäistä työskentelyä. Opettajankoulutuksessa ja kouluissa tulisikin</p><p>
</p><p>tukea opettajan yksilöllistä kasvua opettajana.</p><p></p><p></p></i><p><br /></p> | |
dc.format.extent | 14 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.publisher | Turun yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.title | Kuinka esimerkilliset suomalaiset opettajat edistävät osaamista ja oppilaiden myönteisiä asenteita fysiikan ja kemian tunneilla | |
dc.identifier.url | http://hdl.handle.net/10138/174336 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2021042716540 | |
dc.relation.volume | 11 | |
dc.contributor.organization | fi=PÄÄT Kemian perusopetus|en=PÄÄT Basic level teaching in Chemistry| | |
dc.contributor.organization-code | 2606301 | |
dc.converis.publication-id | 18855530 | |
dc.converis.url | https://research.utu.fi/converis/portal/Publication/18855530 | |
dc.format.pagerange | 28 | |
dc.format.pagerange | 41 | |
dc.identifier.eisbn | 978-952-5993-19-6 | |
dc.okm.affiliatedauthor | Vesterinen, Veli-Matti | |
dc.okm.discipline | 516 Kasvatustieteet | fi_FI |
dc.okm.discipline | 516 Educational sciences | en_GB |
dc.okm.internationalcopublication | not an international co-publication | |
dc.okm.internationality | Domestic publication | |
dc.okm.type | Inbook | |
dc.publisher.country | Finland | en_GB |
dc.publisher.country | Suomi | fi_FI |
dc.publisher.country-code | FI | |
dc.publisher.isbn | 978-951-29; 978-951-641; 978-951-642; 978-951-880 | |
dc.publisher.place | Turku | |
dc.title.book | Uudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka | |
dc.year.issued | 2016 | |