Tutkivan tuottamisen didaktiikka teknologiakasvatuksessa
Manne Kallio; Mika Metsärinne
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717773
Tiivistelmä
Teknologiakasvatuksen tehtävänä on kasvattaa oppilaan teknologista tietoisuutta
hänen teknologisessa maailmassa elämistään varten. Tässä artikkelissa teknologista
tietoisuuden opetusta ja oppimista tarkastellaan tutkivan tuottamisen
didaktiikan alkuperäismallia edelleen kehittämällä. (vrt. Metsärinne &
Kallio 2011, Metsärinne & Kallio 2017). Mallin eteneminen noudattelee
teknologisen tuottamistoiminnan säätelyn vaiheita sisältäen konditionaalisen, deklaratiiviseen
ja prosessitiedon didaktisen tarkastelun. Mallin avulla voidaan jäsentää
teknologiakasvatuksen visiointia, projekti- ja ongelmanratkaisuoppimista ja teknisen
tiedon oppimista yhtenä kokonaisuutena. Oppilaita voidaan ohjata esimerkiksi avoimien
oppimistehtävien mukaisesti rakentamaan konditionaalista tietoa ja suljetuimpien
oppimistehtävien mukaan rakentamaan suoraan deklaratiivista ja -prosessitietoa.
Mallia voidaan soveltaa erityisesti oppilaiden eriyttämiseen ja sen tutkimiseen
soveltamalla rinnakkain erilaisia oppimistehtäviä.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]