The Good Noblemen Who Conquered the Kingdom: Islam, Historiography, and Aristocratic Legitimation in Late-Medieval Portugal
Queimada e Silva, Tiago (2022-11-25)
The Good Noblemen Who Conquered the Kingdom: Islam, Historiography, and Aristocratic Legitimation in Late-Medieval Portugal
Queimada e Silva, Tiago
(25.11.2022)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9059-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9059-7
Tiivistelmä
This dissertation deals with aristocratic historiography and political legitimation in late-medieval Portugal (late thirteenth and fourteenth centuries). It offers a perspective into the historical imaginary of the late-medieval Portuguese aristocracy; an imaginary that underlay the argumentation of members of this social class in defence of their traditional rights and jurisdictions against political centralisation. It examines how the medieval Portuguese aristocracy utilized memories of past interactions with Islam to justify its privileged social status and defend its traditional prerogatives at a time when this social group opposed the royalist policy of political centralization. This research is included into wider debates on the role of culture — in this case, historical culture — as a resource to justify, reinforce, reproduce, and transform an existing social order.
The present dissertation is comprised of an introduction and four articles. In the introduction, besides presenting the conclusions of the research, I provide a short historical contextualisation for the chronology in question. A survey on medieval Portuguese historiography is given the first article, while the others discuss the building of an Iberian Christian aristocratic identity based on Islamic otherness, depictions of Christian-Muslim interaction other than military, and the role of the Iberian Visigothic past in aristocratic historiographical memory. The thesis’ main sources are chronicles and genealogical compilations written in Galician-Portuguese language. Its primary concern is the socio-cultural dimension of these texts, i.e., their ideological implications and effects upon the social world.
This research shows that, when confronting royalty over the ongoing process of monarchical centralisation, the Portuguese aristocracy invoked the war against Islam as the primary argument for its social prominence and the source of its class privileges. The sources studied in this thesis were part of the aristocracy’s political legitimation discourse. They provided the nobility with an indispensable social role for the equilibrium of an idealised social order, while reality was ridden with contradictions and in rapid transformation. Väitöskirja käsittelee aristokraattista historiankirjoitusta ja poliittista legitimaatiota Portugalissa myöhäiskeskiajalla, eli 1200-luvun lopulla ja 1300-luvulla. Väitöskirja tarjoaa näkökulman myöhäiskeskiajan portugalilaisen aristokratian historialliseen kuvastoon, joka on tämän yhteiskuntaluokan jäsenten argumenttien taustalla, kun he puolustivat perinteisiä oikeuksiaan ja lainkäyttövaltaansa poliittista keskittämistä vastaan. Tutkin sitä, kuinka keskiajalla portugalilainen aristokratia vetosi menneisyyteen ja kohtaamisiin ja konflikteihin islamin kanssa oikeuttaakseen etuoikeutetun yhteiskunnallisen asemansa ja puolustaakseen perinteisiä etuoikeuksiaan aikana, jolloin tämä yhteiskuntaryhmä vastusti rojalistista poliittisen keskittämisen politiikkaa. Tämä tutkimus sisältyy laajempiin keskusteluihin kulttuurin — tässä tapauksessa historiakulttuurin — roolista olemassa olevan yhteiskuntajärjestyksen perustelemisen, vahvistamisen, toistamisen ja muuttamisen voimavarana.
Väitöskirja koostuu johdannosta ja neljästä artikkelista. Johdannossa tutkimuksen päätelmien esittämisen lisäksi kontekstualisoin lyhyesti tutkimuksen kohteena olevan ajanjakson. Ensimmäinen artikkeli on yleiskatsaus keskiaikaiseen portugalilaiseen historiankirjoitukseen. Toinen artikkeli käsittelee Iberian kristillisen aristokraattisen identiteetin rakentamista, joka perustuu islamin toiseuteen. Kolmas artikkeli käsittelee kristittyjen ja muslimien ei-sotilaallisen vuorovaikutuksen kuvauksia, kun taas neljäs lähestyy Iberian visigoottisen menneisyyden roolia aristokraattisessa historiallisessa muistissa. Väitöskirjan päälähteitä ovat kronikat ja sukukirjakokoelmat, jotka on kirjoitettu keskiaikaisella portugalin kielellä. Tutkimuksen ensisijainen kiinnostuksen kohde on näiden tekstien sosiokulttuurinen ulottuvuus, eli niiden ideologiset vaikutukset ja vaikutukset sosiaaliseen maailmaan.
Tutkimus osoittaa, että kun portugalilainen aatelisto joutui vastakkain kuninkaallisen monarkkisen keskittämisprosessin kanssa, se vetosi ensisijaisesti sotaan islamia vastaan, ja perusteli sillä yhteiskunnallista asemaansa ja luokkaetujaan. Tässä väitöskirjassa tutkitut lähteet olivat osa aristokratian poliittista legitimaatiodiskurssia. Ne esittivät aateliston näkökulmasta ideaalin yhteiskuntajärjestyksen, joka kuitenkin oli ristiriidassa nopeasti muuttuvan yhteiskunnan kanssa.
The present dissertation is comprised of an introduction and four articles. In the introduction, besides presenting the conclusions of the research, I provide a short historical contextualisation for the chronology in question. A survey on medieval Portuguese historiography is given the first article, while the others discuss the building of an Iberian Christian aristocratic identity based on Islamic otherness, depictions of Christian-Muslim interaction other than military, and the role of the Iberian Visigothic past in aristocratic historiographical memory. The thesis’ main sources are chronicles and genealogical compilations written in Galician-Portuguese language. Its primary concern is the socio-cultural dimension of these texts, i.e., their ideological implications and effects upon the social world.
This research shows that, when confronting royalty over the ongoing process of monarchical centralisation, the Portuguese aristocracy invoked the war against Islam as the primary argument for its social prominence and the source of its class privileges. The sources studied in this thesis were part of the aristocracy’s political legitimation discourse. They provided the nobility with an indispensable social role for the equilibrium of an idealised social order, while reality was ridden with contradictions and in rapid transformation.
Väitöskirja koostuu johdannosta ja neljästä artikkelista. Johdannossa tutkimuksen päätelmien esittämisen lisäksi kontekstualisoin lyhyesti tutkimuksen kohteena olevan ajanjakson. Ensimmäinen artikkeli on yleiskatsaus keskiaikaiseen portugalilaiseen historiankirjoitukseen. Toinen artikkeli käsittelee Iberian kristillisen aristokraattisen identiteetin rakentamista, joka perustuu islamin toiseuteen. Kolmas artikkeli käsittelee kristittyjen ja muslimien ei-sotilaallisen vuorovaikutuksen kuvauksia, kun taas neljäs lähestyy Iberian visigoottisen menneisyyden roolia aristokraattisessa historiallisessa muistissa. Väitöskirjan päälähteitä ovat kronikat ja sukukirjakokoelmat, jotka on kirjoitettu keskiaikaisella portugalin kielellä. Tutkimuksen ensisijainen kiinnostuksen kohde on näiden tekstien sosiokulttuurinen ulottuvuus, eli niiden ideologiset vaikutukset ja vaikutukset sosiaaliseen maailmaan.
Tutkimus osoittaa, että kun portugalilainen aatelisto joutui vastakkain kuninkaallisen monarkkisen keskittämisprosessin kanssa, se vetosi ensisijaisesti sotaan islamia vastaan, ja perusteli sillä yhteiskunnallista asemaansa ja luokkaetujaan. Tässä väitöskirjassa tutkitut lähteet olivat osa aristokratian poliittista legitimaatiodiskurssia. Ne esittivät aateliston näkökulmasta ideaalin yhteiskuntajärjestyksen, joka kuitenkin oli ristiriidassa nopeasti muuttuvan yhteiskunnan kanssa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2864]