Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen ammattilaisten käsityksiä rasismista varhaiskasvatuksessa

Uhlenius, Sofia (2022-11-04)

Varhaiskasvatuksen ammattilaisten käsityksiä rasismista varhaiskasvatuksessa

Uhlenius, Sofia
(04.11.2022)
Katso/Avaa
Uhlenius_Sofia_opinnayte.pdf (950.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112967959
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää päiväkodissa työskentelevien ammattilaisten käsityksiä varhaiskasvatuksessa ilmenevästä rasismista, mitä rasismi heidän mielestään on ja mistä se johtuu. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja varhaiskasvatuksessa käytetään rasismin ehkäisemiseksi ja pois kitkemiseksi. Tutkielmassa pohditaan vastaavatko varhaiskasvatuksen ammattilaisten kertomukset sitä tietotaitoa, mitä aikaisempien tutkimusten mukaan vaadittaisiin rasismin ehkäisyyn ja puuttumiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa varhaiskasvatuksessa ilmenevästä rasismista, sen ehkäisystä ja siihen puuttumisesta tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen kasvun ja kehityksen toteutumiseksi sekä rasismin kitkemiseksi yhteiskunnasta. Tutkimuksessa on kerätty ja analysoitu varhaiskasvatuksen henkilöstön kuvauksia rasismista varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen aineisto on kerätty sekä kunnallisen että yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajan henkilöstöltä sähköpostin välityksellä, puolistrukturoidun kirjallisen haastattelun avulla. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Sen ote on narratiivinen, joka tarkoittaa, että huomio kohdistuu varhaiskasvatuksen ammattilaisten kertomuksiin. Tutkimusmenetelmä on fenomenografinen, eli aineistoa on kerätty ja analysoitu etsien rasismiin liittyviä käsityksiä sekä niiden yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tulokset muodostuivat kertomuksista nousseista rasismiin liittyvistä käsityskategorioista. Yhtäältä varhaiskasvatuksen ammattilaiset tiedostivat omat ennakkoluulonsa ja reflektoinnin tarpeen, mutta toisaalta rasismi saattoi heidän mukaansa johtua sen kohteista. Tutkimuksen mukaan rasismia ilmenee varhaiskasvatuksessa sekä ammattilaisten että lasten ja vanhempien puolesta. Varhaiskasvatuksessa ei usein käsitellä rasismia tai puututa siihen niillä menetelmillä, millä asiantuntijoiden mukaan tulisi. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten antirasistista koulutusta tulisi lisätä, jotta heillä olisi omassa työssään työkalut ehkäistä ja puuttua rasismiin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste