Varhaiskasvatuksen aseman vahvistaminen kehittyvällä johtajuudella
Aaltonen, Iida (2023-05-02)
Varhaiskasvatuksen aseman vahvistaminen kehittyvällä johtajuudella
Aaltonen, Iida
(02.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953070
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060953070
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisten muutosten myötä muuttunut
varhaiskasvatuksen johtajuus. Varhaiskasvatuksen johtajuuteen liittyvää tutkimusta on tehty Suomessa
aina 1980-luvulta alkaen, mutta 2000-luvulla johtajuuden teema on herättänyt mielenkiintoa
merkittävästi sekä kansallisesti että kansainvälisesti. (Hjelt & Karila, 2021.) Tutkimustehtävänä on
tarkastella varhaiskasvatuksen johtamiseen kohdistuvia työn vaatimuksia sekä niihin liittyviä
muutoksia historiasta nykyhetkeen. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tulevaisuudessa
varhaiskasvatuksen johtajuuden moninaiset osaamistarpeet tulee huomioida tehokkaammin
koulutuksessa, jonka tarkoitus on kouluttaa laadukkaan johtajuusosaamisen omaavia johtajia
varhaiskasvatuksen kontekstiin.
Tutkimuksessa analysoitiin seitsemän eliittihaasteltavan teemahaastattelusta syntynyttä aineistoa
sisällönanalyysin avulla. Aineisto jaettiin ensin kolmeen teemaan: varhaiskasvatuksen johtajuuden
muutos, varhaiskasvatuksen johtajuuden nykytila sekä työtehtävät ja näköala vuoteen 2040. Lopulta
kolmen teeman pääluokista tutkimus keskittyi neljään pääluokkaan, jotka yhdessä tunnustivat vahvasti
varhaiskasvatuksen yhteiskunnallista arvoa, merkitystä sekä varhaiskasvatuksen
koulutusjärjestelmällistä asemaa. Kokonaisuudessa näkyy vahvasti muutokseen vaikuttavat tekijät,
mutta samalla kokonaisuus ennustaa tulevaisuuden kehityssuuntaa. Merkittävän kehityksen
mahdollistajana viimekädessä on nähtävissä laadukas varhaiskasvatuksen johtajuus.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todetta, että laadukas varhaiskasvatuksen johtajuus on
merkittävässä asemassa mahdollistamassa ja vahvistamassa varhaiskasvatuksen asemaa osana
suomalaista koulutusjärjestelmää. Jaettu pedagoginen johtajuus nojautuu tukevasti johtajan
ammattitaitoon. Laadukas varhaiskasvatuksen johtajuus nähdään avainasemassa vahvistamassa
hallinnonalan muutoksen käynnistämiä tehtävämuutoksia sekä varmistamassa lain ja
perusteasiakirjojen mukaisen toiminnan toteutumisen. Viimekädessä johtajuudella on mahdollisuus
edistää ja kirkastaa varhaiskasvatuksen yhteiskunnallista arvoa ja merkitystä. Toteutuakseen laadukas
johtajuus tarvitsee laadukkaan koulutuksen, jonka avulla vakiinnutamme varhaiskasvatuksen tasa arvoiseen asemaan osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää.
varhaiskasvatuksen johtajuus. Varhaiskasvatuksen johtajuuteen liittyvää tutkimusta on tehty Suomessa
aina 1980-luvulta alkaen, mutta 2000-luvulla johtajuuden teema on herättänyt mielenkiintoa
merkittävästi sekä kansallisesti että kansainvälisesti. (Hjelt & Karila, 2021.) Tutkimustehtävänä on
tarkastella varhaiskasvatuksen johtamiseen kohdistuvia työn vaatimuksia sekä niihin liittyviä
muutoksia historiasta nykyhetkeen. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tulevaisuudessa
varhaiskasvatuksen johtajuuden moninaiset osaamistarpeet tulee huomioida tehokkaammin
koulutuksessa, jonka tarkoitus on kouluttaa laadukkaan johtajuusosaamisen omaavia johtajia
varhaiskasvatuksen kontekstiin.
Tutkimuksessa analysoitiin seitsemän eliittihaasteltavan teemahaastattelusta syntynyttä aineistoa
sisällönanalyysin avulla. Aineisto jaettiin ensin kolmeen teemaan: varhaiskasvatuksen johtajuuden
muutos, varhaiskasvatuksen johtajuuden nykytila sekä työtehtävät ja näköala vuoteen 2040. Lopulta
kolmen teeman pääluokista tutkimus keskittyi neljään pääluokkaan, jotka yhdessä tunnustivat vahvasti
varhaiskasvatuksen yhteiskunnallista arvoa, merkitystä sekä varhaiskasvatuksen
koulutusjärjestelmällistä asemaa. Kokonaisuudessa näkyy vahvasti muutokseen vaikuttavat tekijät,
mutta samalla kokonaisuus ennustaa tulevaisuuden kehityssuuntaa. Merkittävän kehityksen
mahdollistajana viimekädessä on nähtävissä laadukas varhaiskasvatuksen johtajuus.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todetta, että laadukas varhaiskasvatuksen johtajuus on
merkittävässä asemassa mahdollistamassa ja vahvistamassa varhaiskasvatuksen asemaa osana
suomalaista koulutusjärjestelmää. Jaettu pedagoginen johtajuus nojautuu tukevasti johtajan
ammattitaitoon. Laadukas varhaiskasvatuksen johtajuus nähdään avainasemassa vahvistamassa
hallinnonalan muutoksen käynnistämiä tehtävämuutoksia sekä varmistamassa lain ja
perusteasiakirjojen mukaisen toiminnan toteutumisen. Viimekädessä johtajuudella on mahdollisuus
edistää ja kirkastaa varhaiskasvatuksen yhteiskunnallista arvoa ja merkitystä. Toteutuakseen laadukas
johtajuus tarvitsee laadukkaan koulutuksen, jonka avulla vakiinnutamme varhaiskasvatuksen tasa arvoiseen asemaan osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
”Moniottelijana varhaiskasvatuksen kentällä”. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhyvinvointi
Puolakka, Suvi (Turun yliopisto, 07.11.2014)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia koskien työhyvinvointia. Tavoitteena on tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien suurimpia varhaiserityiskasvatusta ja ...avoin -
Varhaiskasvatuksen johtajien ajatuksia pedagogisesta johtajuudesta Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiomuutoksessa 2015 : ”Ettei sit tehtäis vaan säästöjen vuoksi näitä asioita et saatais ihan niin kun hyvä ja toimiva organisaatio tänne meille.”
Nieminen, Minna (06.11.2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää johtajien ajatuksia varhaiskasvatuksen laadusta sekä pedagogisesta johtajuudesta ja sen muutoksesta organisaatiomuutoksen aikana. Tutkimuksen kohteena oli Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen ...avoin -
Varhaiskasvatuksen tulevaisuuskuvat 2040: Varhaiskasvatuksen neuvottelukunnan tulevaisuustyön raportti.
Leena Jokinen; Anne Nieminen
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja<p>Varhaiskasvatuksen neuvottelukunta koostuu hallinnon, tutkimuksen, koulutuksen, järjestöjen ja kuntakentän edustajista. Neuvottelukunnan toimikausi on 15.9.2016–14.9.2019.Varhaiskasvatuksen neuvottelukunnan eräänä ...