Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valmiina varhaiskasvatuksen opettajan työhön? : Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä valmiudestaan opettajuuteen, alalle siirtymiseen ja siihen sitoutumiseen opintojen loppuvaiheessa

Salonen, Tuuli (2023-05-25)

Valmiina varhaiskasvatuksen opettajan työhön? : Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä valmiudestaan opettajuuteen, alalle siirtymiseen ja siihen sitoutumiseen opintojen loppuvaiheessa

Salonen, Tuuli
(25.05.2023)
Katso/Avaa
Salonen_Tuuli-Maaria_opinnayte.pdf (1.407Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062257840
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on ollut julkisesti melko paljon esillä, erityisesti työoloihin ja varhaiskasvatuksen
opettajien pulaan ympäri Suomea. Varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevista voisi olla ratkaisu
tähän ajankohtaiseen ongelmaan, mutta julkisuuteen on noussut myös lausuntoja opiskelijoilta, jotka
eivät aio siirtyä kyseiseen työhön lainkaan.

Varhaiskasvatus on osa lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen monipuolista polkua.
Varhaiskasvatuksen opettajana toimii tärkeänä palasena tällä polulla ja luo mahdollisuuksia lapsille
oppia ja kehittyä yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti. Kyseiseen ammattiin kouluttaudutaan
yliopistossa vähintään kasvatustieteen kandidaatiksi varhaiskasvatuksen painotuksella. Opiskelijoiden
saamat tiedot ja taidot koulutuksestaan ovat olennainen osa sitä, millaisina opettajina he lähtevät
työmaailmaan.

Tavoitteena tässä tutkimuksessa oli selvittää valmistumista lähestyvien Turun yliopiston
varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajaksi siirtymisestä ja
kyseiseen työhön sitoutumisesta. Tähän liittyy olennaisesti heidän näkemyksensä omista
valmiuksistaan varhaiskasvatuksen opettajana, joita selvitettiin myös. Tämän lisäksi haluttiin selvittää
opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen alasta.

Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä (mixed methods) tutkimuksena, joka painottui
enimmäkseen kvantitatiiviseen aineistoon ja toteutui poikittaistutkimuksena. Aineisto kerättiin
Webropol-kyselyn kautta (N=43). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistolla ja
kvalitatiivinen aineisto, eli avoimien kysymysten vastaukset, analysoitiin omina kokonaisuuksinaan
ryhmittelemällä.

Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksissä korostui pääosin myönteisyys työhön
siirtymistä, siihen sitoutumista, alaa sekä omia opettajanvalmiuksiaan kohtaan. Varhaiskasvatuksen
opettajan työhön opiskelijat näyttäytyivät olevan pääosin innostuneita sekä halukkaita sitoutumaan
työhön useammaksi vuodeksi, jopa koko työuraksi. Alan heikko arvostus ja varhaiskasvatuksen
opettajan työn heikko palkkataso oli selkeästi tiedostettu opiskelijoiden toimesta, mutta he niistä
huolimatta osoittivat alan olevan houkutteleva heille.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste