Essays in urban economics
Kauria, Eetu (2024-06-25)
Essays in urban economics
Kauria, Eetu
(25.06.2024)
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9757-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9757-2
Tiivistelmä
This dissertation consists of three essays in urban economics, employing empirical econometric methods in each. The first and third essays utilize micro-level housing transaction data, while the second relies on registry data. Essays one and two evaluate a policy decision with difference-in-differences as the primary identification strategy, whereas a Bartik instrumental approach is applied in the third. All the essays consider the impact on the local construction industry.
The dissertation commences with an exploration of the impact of a new light rail transit line on the housing market in the Helsinki region. A notable increase in dwelling prices within 800 meters of the stops becomes evident more than five years before the planned commencement of operations. The anticipated benefits of the investment are projected to outweigh its costs.
The second essay assesses the influence of municipal mergers on local land use. The findings indicate that, on aggregate, mergers do not have a notable effect on sprawl as there is no significant change in the location of new housing units, at least concerning their proximity to the center of the post-merger municipality in the short term.
The dissertation concludes by investigating how the construction sector responds to fluctuations in the local business cycle. A reduction in construction activity during a building’s development contributes to a lasting decline in structural quality. Buildings constructed during a downturn exhibit significantly higher future operating costs and an increased need for renovations. This dissertation consists of three essays in urban economics, employing empirical econometric methods in each. The first and third essays utilize micro-level housing transaction data, while the second relies on registry data. Essays one and two evaluate a policy decision with difference-in-differences as the primary identification strategy, whereas a Bartik instrumental approach is applied in the third. All the essays consider the impact on the local construction industry.
The dissertation commences with an exploration of the impact of a new light rail transit line on the housing market in the Helsinki region. A notable increase in dwelling prices within 800 meters of the stops becomes evident more than five years before the planned commencement of operations. The anticipated benefits of the investment are projected to outweigh its costs.
The second essay assesses the influence of municipal mergers on local land use. The findings indicate that, on aggregate, mergers do not have a notable effect on sprawl as there is no significant change in the location of new housing units, at least concerning their proximity to the center of the post-merger municipality in the short term.
The dissertation concludes by investigating how the construction sector responds to fluctuations in the local business cycle. A reduction in construction activity during a building’s development contributes to a lasting decline in structural quality. Buildings constructed during a downturn exhibit significantly higher future operating costs and an increased need for renovations. Esseitä kaupunkitaloustieteestä
Tämä väitöskirja sisältää kolme esseetä kaupunkitaloustieteestä, joissa kaikissa käytetään empiirisiä, ekonometrisia menetelmiä. Ensimmäisessä ja kolmannessa esseessä hyödynnetään mikrotason asuntokauppa-aineistoa, kun taas toisessa on käytössä rekisteridataa. Esseet yksi ja kaksi tarkastelevat poliittisen päätöksen vaikutuksia pääasiassa ero-eroissa-identifikaatiostrategialla; kolmannessa esseessä käytetään Bartik-instrumenttimuuttujamenetelmää. Vaikutuksia paikalliseen rakennussektoriin tarkastellaan kaikissa esseissä.
Väitöskirja alkaa tarkastelulla, kuinka uusi pikaraitiotie kapitalisoituu Helsingin seudun asuntomarkkinoille. Asuntojen hintojen havaitaan olevan merkittävästi korkeammat 800 metrin etäisyydellä pysäkeistä yli viisi vuotta ennen liikennöinnin aloitusta. Lisäksi investoinnin hyötyjen estimoidaan olevan sen kustannuksia suuremmat.
Toisessa esseessä analysoidaan kuntaliitosten vaikutuksia kuntien maankäyttöön. Tulokset osoittavat, että kuntaliitoksilla ei keskimäärin ole merkittävää vaikutusta kaupunkirakenteen hajautumiseen, sillä uusien asuinrakennusten sijoittumisessa ei havaita merkittäviä lyhyen aikavälin muutoksia.
Väitöskirjan päättää tarkastelu, miten rakennussektori reagoi muutoksiin paikallisessa taloussuhdanteessa. Rakennusaikana koettu rakennusaktiivisuuden laskun havaitaan vaikuttavan rakenteelliseen laatuun pitkällä aikavälillä negatiivisesti. Matalasuhdanteen aikana rakennetuissa rakennuksissa havaitaan korkeammat ylläpitokustannukset sekä lisääntynyt tarve korjauksille.
The dissertation commences with an exploration of the impact of a new light rail transit line on the housing market in the Helsinki region. A notable increase in dwelling prices within 800 meters of the stops becomes evident more than five years before the planned commencement of operations. The anticipated benefits of the investment are projected to outweigh its costs.
The second essay assesses the influence of municipal mergers on local land use. The findings indicate that, on aggregate, mergers do not have a notable effect on sprawl as there is no significant change in the location of new housing units, at least concerning their proximity to the center of the post-merger municipality in the short term.
The dissertation concludes by investigating how the construction sector responds to fluctuations in the local business cycle. A reduction in construction activity during a building’s development contributes to a lasting decline in structural quality. Buildings constructed during a downturn exhibit significantly higher future operating costs and an increased need for renovations. This dissertation consists of three essays in urban economics, employing empirical econometric methods in each. The first and third essays utilize micro-level housing transaction data, while the second relies on registry data. Essays one and two evaluate a policy decision with difference-in-differences as the primary identification strategy, whereas a Bartik instrumental approach is applied in the third. All the essays consider the impact on the local construction industry.
The dissertation commences with an exploration of the impact of a new light rail transit line on the housing market in the Helsinki region. A notable increase in dwelling prices within 800 meters of the stops becomes evident more than five years before the planned commencement of operations. The anticipated benefits of the investment are projected to outweigh its costs.
The second essay assesses the influence of municipal mergers on local land use. The findings indicate that, on aggregate, mergers do not have a notable effect on sprawl as there is no significant change in the location of new housing units, at least concerning their proximity to the center of the post-merger municipality in the short term.
The dissertation concludes by investigating how the construction sector responds to fluctuations in the local business cycle. A reduction in construction activity during a building’s development contributes to a lasting decline in structural quality. Buildings constructed during a downturn exhibit significantly higher future operating costs and an increased need for renovations.
Tämä väitöskirja sisältää kolme esseetä kaupunkitaloustieteestä, joissa kaikissa käytetään empiirisiä, ekonometrisia menetelmiä. Ensimmäisessä ja kolmannessa esseessä hyödynnetään mikrotason asuntokauppa-aineistoa, kun taas toisessa on käytössä rekisteridataa. Esseet yksi ja kaksi tarkastelevat poliittisen päätöksen vaikutuksia pääasiassa ero-eroissa-identifikaatiostrategialla; kolmannessa esseessä käytetään Bartik-instrumenttimuuttujamenetelmää. Vaikutuksia paikalliseen rakennussektoriin tarkastellaan kaikissa esseissä.
Väitöskirja alkaa tarkastelulla, kuinka uusi pikaraitiotie kapitalisoituu Helsingin seudun asuntomarkkinoille. Asuntojen hintojen havaitaan olevan merkittävästi korkeammat 800 metrin etäisyydellä pysäkeistä yli viisi vuotta ennen liikennöinnin aloitusta. Lisäksi investoinnin hyötyjen estimoidaan olevan sen kustannuksia suuremmat.
Toisessa esseessä analysoidaan kuntaliitosten vaikutuksia kuntien maankäyttöön. Tulokset osoittavat, että kuntaliitoksilla ei keskimäärin ole merkittävää vaikutusta kaupunkirakenteen hajautumiseen, sillä uusien asuinrakennusten sijoittumisessa ei havaita merkittäviä lyhyen aikavälin muutoksia.
Väitöskirjan päättää tarkastelu, miten rakennussektori reagoi muutoksiin paikallisessa taloussuhdanteessa. Rakennusaikana koettu rakennusaktiivisuuden laskun havaitaan vaikuttavan rakenteelliseen laatuun pitkällä aikavälillä negatiivisesti. Matalasuhdanteen aikana rakennetuissa rakennuksissa havaitaan korkeammat ylläpitokustannukset sekä lisääntynyt tarve korjauksille.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2910]