”Opetuksen osalta se oli pitkälti sitä et opettaja anto eka hiljasen homman kolmosil ja sit opetti nelosia” - Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä yhdysluokkaopetuksesta
Koikkalainen, Iida; Levomäki, Linda (2024-05-02)
”Opetuksen osalta se oli pitkälti sitä et opettaja anto eka hiljasen homman kolmosil ja sit opetti nelosia” - Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä yhdysluokkaopetuksesta
Koikkalainen, Iida
Levomäki, Linda
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747549
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747549
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä
yhdysluokkaopetuksesta. Aiemmissa tutkimuksissa opettajia ja yhdysluokan oppilaita on tutkittu,
mutta luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma on jäänyt vähemmälle. Halusimme myös tuoda
yhdysluokkaopetuksen näkyväksi ilmiöksi, sillä osa valmistuvista luokanopettajista tulee
työllistymään yhdysluokkiin, kun yhdysluokkia perustetaan pienten koulujen ohessa pedagogisin
perustein.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena aineistolähtöisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä
toimi teemahaastattelu, joka koostui viidestä teemasta. Haastatteluja toteutettiin yhteensä seitsemän
loppuvuodesta 2023. Litteroidut haastattelut analysoimme laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Etsimme aineistosta tutkimusongelman kannalta olennaiset kohdat, jotka koodasimme eri värein.
Pelkistimme ilmaukset ja uudelleen järjestelimme ainestoa. Etenimme pelkistyksistä kohti isompia
kokonaisuuksia, jotka ryhmittelimme kolmen tutkimuskysymyksen alle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta luokanopettajaopiskelijoilla olevan hyvin erilaisia
käsityksiä yhdysluokkaopetuksesta. Kaikilla haastateltavilla oli peruskäsitys siitä, mitä yhdysluokalla
tarkoitetaan. Vaihtelua ilmeni kuitenkin siinä, miten yhdysluokkaopetukseen suhtauduttiin tai
millaiseksi omat taidot yhdysluokan opettamiseen koettiin. Oma aiempi kokemus yhdysluokalta tuotti
positiivisempaa suhtautumista ja kokemusta omista taidoista, kun taas kokemattomuus ilmeni
heikkona minäpystyvyyden kokemuksena ja negatiivisempana suhtautumisena. Vaikka yhdysluokasta
oli positiivisia kokemuksia, ei yhdysluokkaa valittaisi ensimmäiseksi työpaikaksi, sillä riittäviä taitoja
ei koettu omattavan.
Luokanopettajakoulutukseen kaivattiin yhdysluokkamuotoisen opetuksen vahvempaa huomiointia.
Toisaalta saman osaamisen nähtiin palvelevan opettajaa opetusmuodosta riippumatta, jolloin
opettajankoulutuksen koettiin antaneen valmiuksia yhdysluokkaopetukseen. Tutkimustulokset ovat
linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Opettajankoulutuksessa tulisi antaa yhdysluokkaopetukselle
tilaa sekä tuoda ilmi saman opettajuuden ja tietotaidon olevan käyttökelpoista jokaisessa luokassa.
Opiskelijoiden pätevyyden kokemusta tulisi vahvistaa, jotta yhdysluokkiin koettaisiin voitavan
työllistyä.
yhdysluokkaopetuksesta. Aiemmissa tutkimuksissa opettajia ja yhdysluokan oppilaita on tutkittu,
mutta luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma on jäänyt vähemmälle. Halusimme myös tuoda
yhdysluokkaopetuksen näkyväksi ilmiöksi, sillä osa valmistuvista luokanopettajista tulee
työllistymään yhdysluokkiin, kun yhdysluokkia perustetaan pienten koulujen ohessa pedagogisin
perustein.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena aineistolähtöisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä
toimi teemahaastattelu, joka koostui viidestä teemasta. Haastatteluja toteutettiin yhteensä seitsemän
loppuvuodesta 2023. Litteroidut haastattelut analysoimme laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Etsimme aineistosta tutkimusongelman kannalta olennaiset kohdat, jotka koodasimme eri värein.
Pelkistimme ilmaukset ja uudelleen järjestelimme ainestoa. Etenimme pelkistyksistä kohti isompia
kokonaisuuksia, jotka ryhmittelimme kolmen tutkimuskysymyksen alle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta luokanopettajaopiskelijoilla olevan hyvin erilaisia
käsityksiä yhdysluokkaopetuksesta. Kaikilla haastateltavilla oli peruskäsitys siitä, mitä yhdysluokalla
tarkoitetaan. Vaihtelua ilmeni kuitenkin siinä, miten yhdysluokkaopetukseen suhtauduttiin tai
millaiseksi omat taidot yhdysluokan opettamiseen koettiin. Oma aiempi kokemus yhdysluokalta tuotti
positiivisempaa suhtautumista ja kokemusta omista taidoista, kun taas kokemattomuus ilmeni
heikkona minäpystyvyyden kokemuksena ja negatiivisempana suhtautumisena. Vaikka yhdysluokasta
oli positiivisia kokemuksia, ei yhdysluokkaa valittaisi ensimmäiseksi työpaikaksi, sillä riittäviä taitoja
ei koettu omattavan.
Luokanopettajakoulutukseen kaivattiin yhdysluokkamuotoisen opetuksen vahvempaa huomiointia.
Toisaalta saman osaamisen nähtiin palvelevan opettajaa opetusmuodosta riippumatta, jolloin
opettajankoulutuksen koettiin antaneen valmiuksia yhdysluokkaopetukseen. Tutkimustulokset ovat
linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Opettajankoulutuksessa tulisi antaa yhdysluokkaopetukselle
tilaa sekä tuoda ilmi saman opettajuuden ja tietotaidon olevan käyttökelpoista jokaisessa luokassa.
Opiskelijoiden pätevyyden kokemusta tulisi vahvistaa, jotta yhdysluokkiin koettaisiin voitavan
työllistyä.