Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erityistä tukea tarvitsevien lasten motivoiminen varhaiskasvatuksen liikuntatilanteessa

Tuittu, Siiri; Sarasmäki, Roosa (2025-04-09)

Erityistä tukea tarvitsevien lasten motivoiminen varhaiskasvatuksen liikuntatilanteessa

Tuittu, Siiri
Sarasmäki, Roosa
(09.04.2025)
Katso/Avaa
Tuittu_Siiri_Sarasma%CC%88ki_Roosa_kandidaatin%20tutkielma.pdf (517.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628220
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin varhaiskasvatuksen erityisopettaja motivoi integroidussa erityisryhmässä olevia 4–5-vuotiaita erityistä tukea tarvitsevia lapsia liikuntatilanteen aikana. Tutkimusongelma syntyi kiinnostuksesta erityistä tukea tarvitsevia lapsia sekä heille järjestettävää mukautettua liikuntaa kohtaan. Aiheesta ei juuri löytynyt aiempia suomalaisia tutkimuksia.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen videohavainnointitutkimus. Tutkimusaineisto koostuu liikuntatilanteen videoinnista. Osallistujat olivat satakuntalaisen päiväkodin integroidusta erityisryhmästä muodostettu pienryhmä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan motivointikeinoja tarkasteltiin itsemääräämisteoriaan (Deci & Ryan, 1985) perustuvaa analyysirunkoa apuna käyttäen. Analyysirunko koostuu kolmesta eri psykologisesta perustarpeesta, joita ovat autonomia, pätevyys sekä sosiaalinen yhteenkuuluvuus.
Tulokset osoittavat, että opettajan vastatessa psykologisiin perustarpeisiin hän lisäsi lasten motivaatiota liikuntatilanteen aikana. Opettaja edisti lasten motivaatiota eniten vastaamalla lasten tarpeeseen sosiaalisesta yhteenkuuluvuudesta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että motivaation syntyminen edellyttää monipuolista psykologisiin perustarpeisiin vastaamista.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1471]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste