Luokanopettajien oma lukijuus ja heidän käyttämänsä keinot ohjata oppilaiden lukemista
Pirttikoski, Sani (2025-04-25)
Luokanopettajien oma lukijuus ja heidän käyttämänsä keinot ohjata oppilaiden lukemista
Pirttikoski, Sani
(25.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932971
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932971
Tiivistelmä
Tämä tutkielma selvittää millaisena luokanopettajat kokevat oman lukijuutensa sekä minkälaisia keinoja luokanopettajat käyttävät oppilaiden lukemisen ohjaamisessa. Lukutaito on yksi keskeisimmistä oppimisen taidoista ja sen kehittymiseen vaikuttaa monet eri tekijät. Miten luokanopettajien oma lukijuus vaikuttaa siihen minkälaisia keinoja he käyttävät oppilaiden lukemisen ohjaamisessa?
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, johon osallistui 20 luokanopettajaa. Aineisto muodostui valmiista aineistosta, jonka sain käyttööni Turun yliopiston yliopistonlehtori Juli-Anna Aerilalta ja yliopisto-opettajalta Johanna Lähteeltä sekä Jyväskylän yliopiston yliopistonlehtorilta Merja Kauppiselta. Aineistoa analysoimalla pyrittiin löytämään vastaukset kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Millaisena luokanopettajat kokevat oman lukijuuden? 2. Mitkä ovat luokanopettajien käyttämät keinot ohjata oppilaiden lukemista?
Kyselyssä selvitettiin luokanopettajien lukijahistoriaa sekä heidän näkemyksiänsä lukemista koskeviin asioihin. Lisäksi selvitettiin miten luokanopettajat ohjaavat oppilaiden lukemista ja mitä asioita he pitävät tärkeinä lukemisen opettamisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajien lukijuus on monivaiheinen ja eri elämäntilanteiden mukaan muotoutuva kokonaisuus. Oppilaiden lukemisen ohjaamisessa luokanopettajat jakautuivat kolmeen opettajatyyppiin: sopivuutta korostavat, määrällisiä tavoitteita painottavat sekä näitä yhdistävät opettajat. Sopivuus-opettajatyypissä painottuu oppilaiden yksilöllisten kiinnostuksenkohteiden huomiointi, määrä-opettajatyypissä keskityttiin lukemisen määrän lisäämiseen ja sopivuus ja määrä - opettajatyyppi yhdisti molempia aikaisempia lähestymistapoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, johon osallistui 20 luokanopettajaa. Aineisto muodostui valmiista aineistosta, jonka sain käyttööni Turun yliopiston yliopistonlehtori Juli-Anna Aerilalta ja yliopisto-opettajalta Johanna Lähteeltä sekä Jyväskylän yliopiston yliopistonlehtorilta Merja Kauppiselta. Aineistoa analysoimalla pyrittiin löytämään vastaukset kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Millaisena luokanopettajat kokevat oman lukijuuden? 2. Mitkä ovat luokanopettajien käyttämät keinot ohjata oppilaiden lukemista?
Kyselyssä selvitettiin luokanopettajien lukijahistoriaa sekä heidän näkemyksiänsä lukemista koskeviin asioihin. Lisäksi selvitettiin miten luokanopettajat ohjaavat oppilaiden lukemista ja mitä asioita he pitävät tärkeinä lukemisen opettamisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajien lukijuus on monivaiheinen ja eri elämäntilanteiden mukaan muotoutuva kokonaisuus. Oppilaiden lukemisen ohjaamisessa luokanopettajat jakautuivat kolmeen opettajatyyppiin: sopivuutta korostavat, määrällisiä tavoitteita painottavat sekä näitä yhdistävät opettajat. Sopivuus-opettajatyypissä painottuu oppilaiden yksilöllisten kiinnostuksenkohteiden huomiointi, määrä-opettajatyypissä keskityttiin lukemisen määrän lisäämiseen ja sopivuus ja määrä - opettajatyyppi yhdisti molempia aikaisempia lähestymistapoja.