Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bottien strategisen käyttäytymisen parantaminen tekoälymenetelmien avulla : Esimerkkinä NHL 25 -videopeli

Jälkö, Leevi (2025-04-29)

Bottien strategisen käyttäytymisen parantaminen tekoälymenetelmien avulla : Esimerkkinä NHL 25 -videopeli

Jälkö, Leevi
(29.04.2025)
Katso/Avaa
J%C3%A4lk%C3%B6_Leevi_Kandi_2025.pdf (626.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034461
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee tekoälypohjaisten bottien (tietokoneen ohjaama hahmo) kehitystä ja strategista päätöksentekoa sekä käyttäytymistä videopeleissä. Tutkimuksessa tarkastellaan erilaisia menetelmiä bottien luomiseksi ja analysoidaan, miten tekoälymenetelmiä voidaan akateemisen kirjallisuuden perusteella hyödyntää niiden toiminnan parantamiseksi. Työn tavoitteena on ymmärtää, miten tekoälymenetelmät voivat tehdä boteista luonnollisia ja ihmismäisiä.
Tutkimuksen perusteella keskeisiä menetelmiä bottien kehityksessä ovat tilakoneet, käyttäytymispuut, päätöspuut, neuroverkot sekä vahvistus- ja jäljitelmäoppiminen. Nämä menetelmät tarjoavat eri tasoisia ratkaisuja bottien toiminnan ohjaamiseen ja pelitilanteiden mukauttamiseen. Työssä keskitytään erityisesti NHL 25 -pelin mahdollisiin tekoälymenetelmiin sekä pelin bottien kehitykseen. Boteilla on merkittävä rooli pelinkehityksessä, erityisesti pelin immersiivisyyden ja haasteellisuuden parantamisessa.
Jatkossa bottien kehitystä voidaan edistää testaamalla tekoälymenetelmiä käytännössä sekä tutkimalla esimerkiksi generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksia bottien kehityksessä. Tämän tutkielman tulokset tarjoavat perustan tuleville tutkimuksille ja pelisuunnittelun kehittämiselle tekoälyohjattujen bottien osalta.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste