Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opiskelijaliikkuvuuden ilmastovaikutukset : Lyhytkestoisten liikkuvuusjaksojen matkustuspäästöt ja matkustusmuodon valintaan vaikuttavat tekijät

Sandell, Ronja (2025-04-30)

Opiskelijaliikkuvuuden ilmastovaikutukset : Lyhytkestoisten liikkuvuusjaksojen matkustuspäästöt ja matkustusmuodon valintaan vaikuttavat tekijät

Sandell, Ronja
(30.04.2025)
Katso/Avaa
Sandell_Ronja_opinnayte.pdf (552.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235453
Tiivistelmä
Opiskelijaliikkuvuus mahdollistaa osallistujilleen lukuisia hyötyjä, kuten kulttuurienvälisen osaamisen kehittämistä ja kielitaidon vahvistumista. Alle kolme kuukautta kestävät lyhytkestoiset liikkuvuusjaksot ovat tehneet kansainvälisestä kokemuksesta saavutettavampaa yhä useammalle opiskelijalle. Samalla ne kuitenkin herättävät huolta ympäristövaikutuksista, erityisesti matkustamiseen liittyvien kasvihuonekaasupäästöjen osalta.

Tässä tutkimuksessa vertailin eri matkustusmuotojen ilmastovaikutuksia Euroopan sisäisillä lyhytkestoisilla liikkuvuusjaksoilla. Lento- ja maata pitkin matkustamisen päästöjä arvioin hyödyntämällä erilaisia päästölaskureita. Lisäksi selvitin, mitkä tekijät vaikuttivat matkustusmuodon valintaan kolmen suomalaisen korkeakouluopiskelijan haastatteluiden perusteella.

Haastateltavista kukin oli osallistunut kolmelle viikon mittaiselle liikkuvuusjaksolle eri Euroopan maihin vuosien 2024–2025 aikana. Haastatteluaineiston analysoin teoriaohjaavan sisältöanalyysin keinoin. Keskeisin analyysia ohjaava teoria oli ympäristöasenteiden ja käyttäytymisen välinen kuilu, joka selittää, miksi myönteiset ympäristöasenteet eivät aina johda kestäviin tekoihin.

Tulokset osoittavat, että maata pitkin matkustaminen on huomattavasti vähäpäästöisin tapa liikkua Euroopan sisäisille liikkuvuusjaksoille. Tästä huolimatta opiskelijat valitsevat matkustaa lentäen. Haastattelujen perusteella ilmeni, että matkustusmuodon valinta on monisyinen prosessi, johon vaikuttaa yhdistelmä yksilöllisiä ja rakenteellisia tekijöitä. Halu tehdä kestäviä valintoja ei siis yksinään riitä ohjaamaan käyttäytymistä.

Kestävien matkustusvalintojen tueksi tarvitaan konkreettista apua niin yliopistoilta kuin liikkuvuusjaksojen järjestäjiltä. Tukea kaivataan esimerkiksi reittien suunnitteluun ja lippujen hankintaan. Lisäksi rahalliset kannustimet, lisääntynyt tiedotus sekä infrastruktuurin kehittäminen voisivat edistää ilmastotavoitteiden saavuttamista myös opiskelijaliikkuvuuden kontekstissa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste