Luonnon ja oppimisympäristön merkitys varhaiskasvatusikäisen kehitykselle
Rantala-Bunlap, Jonna (2025-04-30)
Luonnon ja oppimisympäristön merkitys varhaiskasvatusikäisen kehitykselle
Rantala-Bunlap, Jonna
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235388
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235388
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan luonnon ja ulkotilojen merkitystä varhaiskasvatusikäisten lasten oppimiseen ja hyvinvointiin. Tavoitteena on selvittää, millä tavoin ulkona tapahtuva oppiminen ja luontoympäristöt voivat tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Katsaus perustuu viime vuosikymmenellä julkaistuihin kansainvälisiin ja kotimaisiin tutkimuksiin, jotka käsittelevät oppimisympäristöjen vaikutuksia varhaislapsuudessa.
Tutkimustulosten perusteella luonto tarjoaa fyysisesti, sosiaalisesti ja emotionaalisesti rikastuttavan oppimisympäristön, jossa lapset voivat liikkua, tutkia ja leikkiä monipuolisesti. Luonnossa toimiminen edistää keskittymistä, vähentää stressiä, parantaa mielialaa ja tukee vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Ulkotilojen hyödyntäminen tarjoaa lisäksi pedagogisia mahdollisuuksia, mutta sen toteuttaminen vaatii henkilöstöltä tukea, suunnittelua ja resursseja.
Katsauksen perusteella voidaan todeta, että luonnonympäristöillä on myönteisiä vaikutuksia lapsen oppimiseen ja hyvinvointiin. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkimusta muun muassa käytännön toteutuksen haasteista, henkilöstön kokemuksista sekä lasten omista näkemyksistä ulkona oppimisesta
Tutkimustulosten perusteella luonto tarjoaa fyysisesti, sosiaalisesti ja emotionaalisesti rikastuttavan oppimisympäristön, jossa lapset voivat liikkua, tutkia ja leikkiä monipuolisesti. Luonnossa toimiminen edistää keskittymistä, vähentää stressiä, parantaa mielialaa ja tukee vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Ulkotilojen hyödyntäminen tarjoaa lisäksi pedagogisia mahdollisuuksia, mutta sen toteuttaminen vaatii henkilöstöltä tukea, suunnittelua ja resursseja.
Katsauksen perusteella voidaan todeta, että luonnonympäristöillä on myönteisiä vaikutuksia lapsen oppimiseen ja hyvinvointiin. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkimusta muun muassa käytännön toteutuksen haasteista, henkilöstön kokemuksista sekä lasten omista näkemyksistä ulkona oppimisesta