Positiivisen pedagogiikan ja PERMA-mallin soveltaminen opetuksessa : Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia
Kiviranta, Matilda; Rautiainen, Ada (2025-04-30)
Positiivisen pedagogiikan ja PERMA-mallin soveltaminen opetuksessa : Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia
Kiviranta, Matilda
Rautiainen, Ada
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235008
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235008
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten erityisopettajat ja erityisluokanopettajat soveltavat positiivista pedagogiikkaa konkreettisin keinoin sellaisten alakouluikäisten oppilaiden opetuksessa, joilla on oppimisen vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään millaisia vaikutuksia opettajat ovat havainneet positiivisella pedagogiikalla olevan oppilaiden oppimiseen ja hyvinvointiin. Opettajien näkökulmia tarkasteltiin PERMA-mallin avulla.
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimukseen osallistui viisi työssään positiivista pedagogiikkaa soveltavaa erityisopettajaa ja erityisluokanopettajaa. Tulosten selvittämiseksi tutkimusaineisto teemoiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella erityisopettajat ja erityisluokanopettajat sovelsivat positiivista pedagogiikkaa viiden keskeisen teeman kautta: yksilöllistäminen, yhteisöllisyys, oppilaiden kohtaaminen, hyvän huomaaminen ja merkityksellisyyden luominen. Opettajat kokivat, että positiivinen pedagogiikka hyödyttää oppilaiden oppimista ja hyvinvointia erityisesti kouluhyvinvoinnin, itsetunnon vahvistumisen, myönteisen oppimisympäristön ja kasvun ajattelutavan kautta.
Tutkimuksessa ilmeni myös opettajien kokemia positiivisen pedagogiikan soveltamiseen liittyviä haasteita. Tutkimus antoi tärkeää tietoa konkreettisista keinoista soveltaa positiivista pedagogiikkaa opetuksessa. Jatkotutkimuksessa voi pyrkiä syvempään ymmärrykseen siitä, miten oppilaat kokevat positiivisen pedagogiikan.
Laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimukseen osallistui viisi työssään positiivista pedagogiikkaa soveltavaa erityisopettajaa ja erityisluokanopettajaa. Tulosten selvittämiseksi tutkimusaineisto teemoiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella erityisopettajat ja erityisluokanopettajat sovelsivat positiivista pedagogiikkaa viiden keskeisen teeman kautta: yksilöllistäminen, yhteisöllisyys, oppilaiden kohtaaminen, hyvän huomaaminen ja merkityksellisyyden luominen. Opettajat kokivat, että positiivinen pedagogiikka hyödyttää oppilaiden oppimista ja hyvinvointia erityisesti kouluhyvinvoinnin, itsetunnon vahvistumisen, myönteisen oppimisympäristön ja kasvun ajattelutavan kautta.
Tutkimuksessa ilmeni myös opettajien kokemia positiivisen pedagogiikan soveltamiseen liittyviä haasteita. Tutkimus antoi tärkeää tietoa konkreettisista keinoista soveltaa positiivista pedagogiikkaa opetuksessa. Jatkotutkimuksessa voi pyrkiä syvempään ymmärrykseen siitä, miten oppilaat kokevat positiivisen pedagogiikan.