Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kriisijohtamisen strategia ja käytännöt matkailualan kriiseissä

Mikkola, Saku (2025-05-16)

Kriisijohtamisen strategia ja käytännöt matkailualan kriiseissä

Mikkola, Saku
(16.05.2025)
Katso/Avaa
Mikkola_Saku_opinnayte.pdf (288.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052048280
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee kriisijohtamista matkailualan organisaatioissa. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella, millaisia kriisijohtamisen strategisia käytäntöjä voidaan hyödyntää apuna matkailualan organisaatioita koettelevissa kriisitilanteissa. Tämä on erityisen olennaista modernissa liiketoimintaympäristössä, jossa matkailualaan kohdistuvien kriisien vaikutus on merkittävästi kasvanut. Matkailuala on lisäksi erityisen altis erilaisille ulkoisille kriiseille ja katastrofeille.

Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa on tarkasteltu teoreettista kirjallisuutta kriisijohtamiseen liittyen. Tutkielmassa on esitelty matkailualan tarpeisiin luotu strateginen kriisijohtamisen malli ja siihen pohjautuen tutkittu käytännön esimerkkejä kriisejä kohdanneista organisaatioista. Tämä sisältää konkreettisten keinojen ja laajempien strategioiden tarkastelua, joita organisaatiot ovat kehittäneet ja toteuttaneet kriiseihin vastaamiseksi.

Tutkimus osoittaa, että tehokas kriisijohtamisen prosessi sisältää matkailualalla kohdattavien kriisien vaikutusta ehkäisevää ennakoivaa suunnittelua, kriisin puhjettua toteutettavia käytäntöjä sekä strategioiden implementointia ja kriisin jälkeen tapahtuvaa oppimista sekä aiemmin hyödynnettyjen strategioiden arviointia. Tutkimustulosten perusteella strategisen toteutuksen vaihe korostuu organisaatioiden kriisijohtamisessa. Siihen sisältyvät erilaiset kriisijohtamisen toimenpiteet ja organisaation strategiamuutosten toteuttaminen ovatkin osoittautuneet erityisen tärkeiksi kohdattujen kriisien vaikutusten minimoimisessa ja niistä selviytymisessä. Lisäksi julkisen hallinnon tarjoama tuki voi ratkaisevasti vaikuttaa matkailualan organisaatioiden kriisistä selviytymiseen.

Onnistunut ja tehokas kriisijohtaminen edellyttää yksilötasolla johtajalta tiettyjä kompetensseja, kuten ongelmanratkaisukykyä, kommunikointitaitoja, kykyä tehdä päätöksiä paineen alla ja tunneälyä. Kriisitilanteessa organisaatiolta vaaditaan myös kokonaisvaltaista resilienssiä.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [963]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste