Kantapään kautta, vai? : Käsityötä opettavien opettajien kokemuksia omista luokanhallintavalmiuksistaan käsityön opetuksen ongelmatilanteissa
Vuolukka, Joel (2025-04-30)
Kantapään kautta, vai? : Käsityötä opettavien opettajien kokemuksia omista luokanhallintavalmiuksistaan käsityön opetuksen ongelmatilanteissa
Vuolukka, Joel
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149239
Tiivistelmä
Tämä tutkimus pyrki selvittämään käsityön aineenopettajien ja käsityötä opettavien opettajien valmiuksia luokanhallinnan keinoihin oppilaiden käytöksestä johtuvien ongelmien ratkaisemiseen opetustyössään käsityöoppiaineessa. Opettaja kohtaa erilaisia oppilaiden huonosta käytöksestä johtuvia ongelmatilanteita opetusryhmissään. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat kokevat omat valmiutensa vastata näihin tilanteisiin opettajankoulutuksen pohjalta, sekä miten työelämä on heitä auttanut omaksumaan erilaisia luokanhallinnan keinoja. Tutkimuksessa on kartoitettu myös, millaisia ongelmia opettajat ovat kohdanneet työelämässä käytöksestä johtuvien ongelmien myötä. Tutkimuksessa on myös kartoitettu opettajan käytössä olevia henkilöresursseja koulun puolelta. Tutkimuksen lähtökohtana toimii tutkijan oma kiinnostus aiheen suhteen, sekä aikaisempien tutkimusten tuoma tarve tutkia aihetta etenkin käsityön aineenopettajien, että käsityötä opettavien opettajien näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida opettajien kokemia valmiuksia ja heidän toimintatapojaan omien luokanhallinnan keinojen suhteen. Lisäksi tutkimuksessa on esitettynä erilaisia käytöksestä johtuvia ongelmia, joita tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat kohdanneet. Tutkimuksen aineisto kerätty käsityön aineenopettajille ja käsityötä opettaville luokanopettajille lähetetyillä kyselyillä. Kysely oli tehokkain tapa kerätä tutkimukseen aineistoa. Tutkimuksessa tuli esille monenlaisia oppilaiden käytöksestä johtuvia häiriötilanteita käsityöoppiaineessa. Näitä ovat esimerkiksi häiriköinti ja erilaiset tuhotyöt. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille monipuolisesti erilaisia opettajien käyttämiä keinoja ehkäistä ja pysäyttää nämä lieveilmiöt. Tuloksissa painotetaan erilaisten sääntöjen ja opettajien tekemien määräysten tärkeyttä.
Tätä tutkimusta voidaan mahdollisesti hyödyttää esimerkiksi opettajankoulutuksen suunnittelussa, oppaana aloitteleville tai jo kokeneille opettajille. Tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat antaneet ansiokkaita vastauksia aiheen tiimoilta. Toivon, että tutkimuksesta olisi mahdollisesti hyötyä tuleville, nykyisille opettajille, sekä tuleville Pro gradututkielmien tekijöille. Opettajan työ on jatkuvaa oppimista uran alusta sen loppuun.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida opettajien kokemia valmiuksia ja heidän toimintatapojaan omien luokanhallinnan keinojen suhteen. Lisäksi tutkimuksessa on esitettynä erilaisia käytöksestä johtuvia ongelmia, joita tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat kohdanneet. Tutkimuksen aineisto kerätty käsityön aineenopettajille ja käsityötä opettaville luokanopettajille lähetetyillä kyselyillä. Kysely oli tehokkain tapa kerätä tutkimukseen aineistoa. Tutkimuksessa tuli esille monenlaisia oppilaiden käytöksestä johtuvia häiriötilanteita käsityöoppiaineessa. Näitä ovat esimerkiksi häiriköinti ja erilaiset tuhotyöt. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille monipuolisesti erilaisia opettajien käyttämiä keinoja ehkäistä ja pysäyttää nämä lieveilmiöt. Tuloksissa painotetaan erilaisten sääntöjen ja opettajien tekemien määräysten tärkeyttä.
Tätä tutkimusta voidaan mahdollisesti hyödyttää esimerkiksi opettajankoulutuksen suunnittelussa, oppaana aloitteleville tai jo kokeneille opettajille. Tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat antaneet ansiokkaita vastauksia aiheen tiimoilta. Toivon, että tutkimuksesta olisi mahdollisesti hyötyä tuleville, nykyisille opettajille, sekä tuleville Pro gradututkielmien tekijöille. Opettajan työ on jatkuvaa oppimista uran alusta sen loppuun.