Kotimaan pakettijakelumarkkinan kuvaus: nykytila, sääntely ja kilpailu
Saarinen, Elina (2025-05-16)
Kotimaan pakettijakelumarkkinan kuvaus: nykytila, sääntely ja kilpailu
Saarinen, Elina
(16.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149631
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149631
Tiivistelmä
Kotimaan pakettijakelumarkkina on noussut keskeiseksi osaksi Suomen logistiikkasektoria verkkokaupan kasvun, kulutuskäyttäytymisen muutosten ja teknologisen kehityksen seurauksena. Markkina on kehittynyt nopeasti, ja sen yhteiskunnallinen merkitys on kasvanut. Erityispiirteisiin kuuluu samanaikainen sääntelyn läsnäolo sekä voimakas kaupallinen kilpailu. Aiempi tutkimus on keskittynyt pitkälti yleispalveluvelvoitteen piiriin kuuluvien palveluiden seurantaan, jolloin kaupallisen pakettijakelun nykytila ja kilpailuasetelma ovat jääneet vähäisemmälle huomiolle.
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata kotimaan pakettijakelumarkkinan nykytila, kilpailutilanne ja rakenteelliset erityispiirteet. Tutkielman päätutkimuskysymys kuuluu: Millainen on kotimaan pakettijakelumarkkinan nykytila ja kilpailutilanne Suomessa, ja mitkä tekijät muovaavat markkinan rakennetta ja kehitystä? Tätä täsmennetään kolmella alatutkimuskysymyksellä, jotka tarkastelevat markkinan rakennetta, kilpailua ja sääntelyä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui markkinarakenteen, kilpailun ja sääntelyn vuorovaikutuksesta. Kilpailun analysoinnissa hyödynnettiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää kuljetusyrityksen edustajaa, jotka vastasivat tutkimuksen kuljetusyritysten jaottelua: kotimaista, kansainvälistä, sivutoimista ja uutta tulokasta. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin.
Tuloksissa havaittiin, että markkina on rakenteellisesti monitasoinen ja eri kuljetusyritysten roolit poikkeavat toisistaan. Kotimaiset kuljetusyritykset mahdollistavat erityisesti syrjäseutujen palvelut, kun taas kansainväliset kuljetusyritykset hyödyntävät laajoja jakeluverkostojaan. Sivutoimiset kuljetusyritykset laajentavat jakeluverkostojen kattavuutta ja ovat merkittävässä roolissa sesonkivaihteluissa. Uudet ja innovatiiviset tulokkaat haastavat perinteisiä rakenteita ja tuovat markkinoille uusia jakelumalleja. Verkkokaupan kasvu, kilpailun kiristyminen ja kuluttajien muuttuvat vaatimukset ovat lisänneet tarvetta viimeisen jakelumailin ratkaisuiden kehitykselle.
Markkinalla havaittiin sekä liiketoiminnallisia mahdollisuuksia että rakenteellisia ongelmia. Sääntelyn epäjohdonmukaisuus ja yleispalveluvelvoite aiheuttavat kilpailutilanteessa jännitteitä. Yleispalveluvelvoite luo Postille muista kilpailijoista poikkeavia velvollisuuksia ja toisaalta myös etuuksia. Haastatteluissa ilmeni huoli siitä, että sääntely ei pysy markkinakehityksen vauhdissa. Teknologian kehitys ja yrittäjämallin käyttöönottoon liittyvät kysymykset edellyttäisivät sääntelyltä nykyistä parempaa reagointikykyä. Haastateltavat korostivat, että markkinan kestävän kehityksen edellytys on se, että teknologia, sääntely ja kuluttajien tarpeet yhdistetään kustannustehokkaasti ja vastuullisesti.
Tutkielman johtopäätöksissä esitetään, että pakettijakelumarkkinan kehitys tarvitsee niin innovatiivista kehitystyötä kuin kuljetusyritysten välistä yhteistyötä. Tutkimus tuottaa ajankohtaista tietoa markkinan tilasta ja kilpailun dynamiikasta sekä täydentää kotimaista tutkimuskirjallisuutta logistiikan ja toimitusketjujen näkökulmasta. Tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa kuljetusyrityksille, sääntelyviranomaisille ja muille sidosryhmille markkinan nykytilan arvioimiseksi ja kehitystoimien suuntaamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata kotimaan pakettijakelumarkkinan nykytila, kilpailutilanne ja rakenteelliset erityispiirteet. Tutkielman päätutkimuskysymys kuuluu: Millainen on kotimaan pakettijakelumarkkinan nykytila ja kilpailutilanne Suomessa, ja mitkä tekijät muovaavat markkinan rakennetta ja kehitystä? Tätä täsmennetään kolmella alatutkimuskysymyksellä, jotka tarkastelevat markkinan rakennetta, kilpailua ja sääntelyä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui markkinarakenteen, kilpailun ja sääntelyn vuorovaikutuksesta. Kilpailun analysoinnissa hyödynnettiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää kuljetusyrityksen edustajaa, jotka vastasivat tutkimuksen kuljetusyritysten jaottelua: kotimaista, kansainvälistä, sivutoimista ja uutta tulokasta. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin.
Tuloksissa havaittiin, että markkina on rakenteellisesti monitasoinen ja eri kuljetusyritysten roolit poikkeavat toisistaan. Kotimaiset kuljetusyritykset mahdollistavat erityisesti syrjäseutujen palvelut, kun taas kansainväliset kuljetusyritykset hyödyntävät laajoja jakeluverkostojaan. Sivutoimiset kuljetusyritykset laajentavat jakeluverkostojen kattavuutta ja ovat merkittävässä roolissa sesonkivaihteluissa. Uudet ja innovatiiviset tulokkaat haastavat perinteisiä rakenteita ja tuovat markkinoille uusia jakelumalleja. Verkkokaupan kasvu, kilpailun kiristyminen ja kuluttajien muuttuvat vaatimukset ovat lisänneet tarvetta viimeisen jakelumailin ratkaisuiden kehitykselle.
Markkinalla havaittiin sekä liiketoiminnallisia mahdollisuuksia että rakenteellisia ongelmia. Sääntelyn epäjohdonmukaisuus ja yleispalveluvelvoite aiheuttavat kilpailutilanteessa jännitteitä. Yleispalveluvelvoite luo Postille muista kilpailijoista poikkeavia velvollisuuksia ja toisaalta myös etuuksia. Haastatteluissa ilmeni huoli siitä, että sääntely ei pysy markkinakehityksen vauhdissa. Teknologian kehitys ja yrittäjämallin käyttöönottoon liittyvät kysymykset edellyttäisivät sääntelyltä nykyistä parempaa reagointikykyä. Haastateltavat korostivat, että markkinan kestävän kehityksen edellytys on se, että teknologia, sääntely ja kuluttajien tarpeet yhdistetään kustannustehokkaasti ja vastuullisesti.
Tutkielman johtopäätöksissä esitetään, että pakettijakelumarkkinan kehitys tarvitsee niin innovatiivista kehitystyötä kuin kuljetusyritysten välistä yhteistyötä. Tutkimus tuottaa ajankohtaista tietoa markkinan tilasta ja kilpailun dynamiikasta sekä täydentää kotimaista tutkimuskirjallisuutta logistiikan ja toimitusketjujen näkökulmasta. Tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa kuljetusyrityksille, sääntelyviranomaisille ja muille sidosryhmille markkinan nykytilan arvioimiseksi ja kehitystoimien suuntaamiseksi.