Harhaanjohtavat toimet hinnoittelussa
Elovirta, Saana (2025-05-20)
Harhaanjohtavat toimet hinnoittelussa
Elovirta, Saana
(20.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150186
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150186
Tiivistelmä
Erilaisen hintainformaation esittäminen on vakituinen osa yritysten toteuttamaa myynninedistä-mistä. Hinnoittelussa tehdyt toimet voivat kuitenkin muodostua kuluttajia harhaanjohtaviksi. Esi-merkiksi harhaanjohtavat alennuskampanjat ovat julkisuudessa vähän väliä käsittelyssä ja yrityk-set saavat tästä kritiikkiä. Tämä tutkielma käsittelee harhaanjohtavia toimia hinnoittelussa lain-säädännön, valvontaelimien ja oikeustapausten näkökulmasta. Tutkielma tuo esille oikeuslähtei-den määräämät rajat harhaanjohtavan hinnoittelun estämiseksi ja kuinka yritykset pyrkivät venyt-tämään näitä. Hintainformaation markkinoiminen voi saada kuluttajan tekemään ostopäätöksen. Tästä syystä on tärkeää suojata kuluttajia hintainformaation harhaanjohtavuudelta.
Kuluttajia suojaavan järjestelmän perustaa ja toimivuutta on tärkeä tarkastella, jotta voidaan ym-märtää harhaanjohtavan hinnoittelun merkitys osana kuluttajamarkkinointia. Tutkielman tutki-muskysymys on, millä tavoin harhaanjohtava hinnoittelu ilmenee voimassa olevien oikeuslähtei-den valossa. Tätä tutkimuskysymystä tarkastellaan lainopillisen, eli oikeusdogmaattisen tutki-musmetodin avulla. Tutkielman lähdeaineisto muodostuu lainsäädännöstä, oikeuskirjallisuudesta, oikeustapauksista sekä valvontaelimien tekemistä linjauksista.
Keskeisin harhaanjohtavaa hinnoittelua koskeva sääntely on kuluttajansuojalain 2 luku, joka kä-sittelee markkinointia. Markkinointia ja siihen sisältyvää hintainformaation esittämistä valvovat kuluttaja-asiamies ja markkinaoikeus. Kuluttaja-asiamies pyrkii neuvottelemaan markkinoijien kanssa ja ennaltaehkäisemään lainvastaista markkinointia. Markkinaoikeus käsittelee kuluttaja-asioita, mutta sen toimivalta ei ylety rangaistuksien määräämiseen, vaan sen toimintakeinoja ovat markkinaoikeudellinen kielto, uhkasakko ja seuraamusmaksu.
Oikeustapauksia tarkastelemalla harhaanjohtaviksi toimiksi hinnoittelussa nousevat kokonaishin-nan harhaanjohtava ilmoittaminen, hintavertailun väärinkäyttö, hinnanalennuskampanjoiden ja -väittämien virheellinen käyttö sekä alennusmyyntien keston hyödyntäminen. Esimerkkitapaus Maskun Kalustetalo Oy:n markkinointitoimien käsittelystä markkinaoikeudessa tuo esille har-haanjohtavan hinnoittelun esiintymisen ja juridisen arvioinnin konkreettisesti alusta loppuun.
Tutkielmassa päädytään siihen, että laajasta sääntelystä huolimatta harhaanjohtavien toimien es-täminen on vaikeaa. Valvontaviranomaisten ennaltaehkäisevät toimet eivät aina ole riittäviä, kun markkinoijien halu noudattaa niitä on matala. Oikeuslähteistä ilmenee, että yritykset usein koke-vat harhaanjohtavien toimien käyttämisen tarpeeksi kannattavana, jolloin sääntöjen noudattami-nen ei ole niin houkuttelevaa.
Kuluttajia suojaavan järjestelmän perustaa ja toimivuutta on tärkeä tarkastella, jotta voidaan ym-märtää harhaanjohtavan hinnoittelun merkitys osana kuluttajamarkkinointia. Tutkielman tutki-muskysymys on, millä tavoin harhaanjohtava hinnoittelu ilmenee voimassa olevien oikeuslähtei-den valossa. Tätä tutkimuskysymystä tarkastellaan lainopillisen, eli oikeusdogmaattisen tutki-musmetodin avulla. Tutkielman lähdeaineisto muodostuu lainsäädännöstä, oikeuskirjallisuudesta, oikeustapauksista sekä valvontaelimien tekemistä linjauksista.
Keskeisin harhaanjohtavaa hinnoittelua koskeva sääntely on kuluttajansuojalain 2 luku, joka kä-sittelee markkinointia. Markkinointia ja siihen sisältyvää hintainformaation esittämistä valvovat kuluttaja-asiamies ja markkinaoikeus. Kuluttaja-asiamies pyrkii neuvottelemaan markkinoijien kanssa ja ennaltaehkäisemään lainvastaista markkinointia. Markkinaoikeus käsittelee kuluttaja-asioita, mutta sen toimivalta ei ylety rangaistuksien määräämiseen, vaan sen toimintakeinoja ovat markkinaoikeudellinen kielto, uhkasakko ja seuraamusmaksu.
Oikeustapauksia tarkastelemalla harhaanjohtaviksi toimiksi hinnoittelussa nousevat kokonaishin-nan harhaanjohtava ilmoittaminen, hintavertailun väärinkäyttö, hinnanalennuskampanjoiden ja -väittämien virheellinen käyttö sekä alennusmyyntien keston hyödyntäminen. Esimerkkitapaus Maskun Kalustetalo Oy:n markkinointitoimien käsittelystä markkinaoikeudessa tuo esille har-haanjohtavan hinnoittelun esiintymisen ja juridisen arvioinnin konkreettisesti alusta loppuun.
Tutkielmassa päädytään siihen, että laajasta sääntelystä huolimatta harhaanjohtavien toimien es-täminen on vaikeaa. Valvontaviranomaisten ennaltaehkäisevät toimet eivät aina ole riittäviä, kun markkinoijien halu noudattaa niitä on matala. Oikeuslähteistä ilmenee, että yritykset usein koke-vat harhaanjohtavien toimien käyttämisen tarpeeksi kannattavana, jolloin sääntöjen noudattami-nen ei ole niin houkuttelevaa.