Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkodin synty ja kehittyminen: Rauman pikkunorssi vuosina 2017–2021

Pihanperä, Meri (2025-09-05)

Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkodin synty ja kehittyminen: Rauman pikkunorssi vuosina 2017–2021

Pihanperä, Meri
(05.09.2025)
Katso/Avaa
Annales B 733 Pihanperä VK.pdf (2.419Mb)
Lataukset: 

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0284-2

Kuvaus

ei saavutettava
Tiivistelmä
Tässä artikkelimuotoisessa väitöskirjassa tutkittiin Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkodin syntyprosessia ja kehittymistä vuosina 2017–2021. Tutkimuksen päätehtävänä oli selvittää Turun yliopiston alaisuuteen vuonna 2021 perustetun Rauman pikkunorssin syntyä, kehittymistä ja siellä työskennelleiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä työstään yliopistollisessa harjoittelupäiväkodissa. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Miten Rauman pikkunorssi suhteutuu muihin harjoittelupäiväkotimalleihin?; 2) Miten ja millaiseksi Suomen ensimmäinen yliopistollinen harjoittelupäiväkoti kehittyi vuosina 2017–2021? ja 3) Millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli työstään yliopistollisessa harjoittelupäiväkodissa sen ensimmäisen toimintavuoden (2021) aikana?
Ensimmäinen osatutkimus oli integroiva kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto koostui vertaisarvioiduista tieteellisistä julkaisuista. Toisessa osatutkimuksessa tutkittiin Rauman pikkunorssin historiallista taustaa varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen historiassa sekä yliopistollisen harjoittelupäiväkotikonseptin kehittymistä tässä jatkumossa. Aineisto koostui historiaa käsittelevistä lähteistä ja dokumenttiaineistosta. Kolmannessa osatutkimuksessa sovellettiin kehittävän työntutkimuksen menetelmää sekä tutkittiin yliopistollisen harjoittelupäiväkodin opettajan toimintajärjestelmää ja siinä ilmenneitä ristiriitoja harjoittelupäiväkodin ensimmäisenä toimintavuotena. Aineisto koostui kokousmuistioista, opettajien päiväkirjoista ja heidän kanssaan käytyjen yhteiskeskustelujen videotallenteista.
Tutkimustuloksina esitetään Rauman pikkunorssin synty ja kehittyminen sekä sen suhteutuminen maailmalla toimiviin harjoittelupäiväkoteihin. Tulosten mukaan Rauman pikkunorssista suunniteltiin yliopistollinen harjoittelupäiväkoti, jonka tilat, toiminnot ja toimijat muodostivat varhaiskasvatusta, esiopetusta sekä opetus-, opetusharjoittelu- ja tutkimusyhteistyötä toteuttavan yksikkökokonaisuuden vastaavasti kuin harjoittelukouluissa. Tulokset kuvaavat myös Rauman pikkunorssin opettajien työn muutosta ja kehittymistä sen ensimmäisen toimintavuoden aikana.
 
For this article-based dissertation, the founding and development of the first university-owned early childhood education and care (ECEC) centre in Finland were examined, focusing on the period from 2017 to 2021. The primary aim was to investigate the foundation and development of the Early Childhood and Teacher Education Centre (ECTEC) Rauman pikkunorssi, which began operating as part of the University of Turku in 2021. The research also studied early childhood (EC) teachers’ perceptions of their work at ECTEC Rauman pikkunorssi. The research was guided by three questions: 1) How does ECTEC Rauman pikkunorssi compare to other ECEC training centres?; 2) How did ECTEC Rauman pikkunorssi develop between 2017 and 2021?; 3) What kind of views did the EC teachers at ECTEC Rauman pikkunorssi have regarding their work during the first operational year (2021)?
The first sub-study was an integrative literature review based on peer-reviewed scientific publications. In the second sub-study, the historical background of teacher education and ECTEC Rauman pikkunorssi and the development of the concept of a university-owned ECEC centre were studied. The data comprised historical literature and official documents. In the third sub-study, the activity system of the ECEC teachers and contradictions that emerged during the centre’s first year were studied. The data consisted of meeting memos, diaries, and video recorded collaborative discussions among ECEC teachers.
The results present the foundation and development of ECTEC Rauman pikkunorssi and thus allow for the centre to be compared with other training ECEC centres. According to the findings, it was designed as a unit with facilities that would allow for the implementation of ECEC and pre-primary education and implement collaboration with university in the contexts of teacher education, teacher training, and research. The findings also capture the changes and development of the work of ECEC teachers in the initial operational year of ECTEC Rauman pikkunorssi.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [2970]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste