Hae
Aineistot 1-10 / 16
Kodin älylukkojen tietoturvariskit
(2024-03-08)
Tutkielman aiheena on älylukkojen tietoturva ja niiden merkitys kodin turvallisuusratkaisuina. Tutkielmassa tarkastellaan Yale ja iLOQ -älylukkoja sekä niiden turvatoimintoja, vertaillen näiden valmistajien tarjoamia ...
Koneoppimisen hyödyntäminen baseball-pelaajien loukkaantumisien havaitsemisessa
(2024-03-11)
Baseball on etenkin Yhdysvalloissa merkittävä urheilulaji, johon liittyy, kuten muihinkin urheilulajeihin, erilaisia loukkaantumisia. Loukkaantumiset aiheuttavat taloudellisia ongelmia paitsi itse joukkueille myös muille ...
Hyökkäykset I2P-verkkoa ja sen käyttäjiä vastaan
(2024-03-15)
Kasvaneen yritys- ja valtiotason tarkkailun sekä sensuurin vuoksi on monilla ihmisillä herännyt huolia sananvapauden ja yksityisyyden jatkuvuudesta. Tämän seurauksena anonyymien salaverkkojen suosio kasvanut, sillä ne ...
NPC-tekoäly tieteellisessä tutkimuksessa ja pelisuunnittelussa
(2024-03-17)
Tekoälyyn liittyvä kehitystyö on liittynyt alusta alkaen vahvasti peleihin. Tekoälyn alkuaikoina kehitystyö painottui ensisijaisesti mahdollisimman hyvän tekoälyalgoritmin kehittämiseen, jonka tarkoituksena oli ihmispelaajan ...
Pelillistämisen hyödyntäminen verkkokaupan asiakkaan sitouttamisessa
(2024-02-29)
Verkkokauppojen vahvistuva asema modernissa kaupankäynnissä on johtanut intensiiviseen kilpailuun asiakkaiden huomiosta. Pelillistäminen on noussut keskeiseen rooliin strategiassa, jonka avulla verkkokaupat voivat erottua ...
Syväväärennökset ja niiden tunnistaminen
(2024-04-08)
Syväväärennökset tai toisin sanoen deepfaket ovat tekoälyn avulla luotua synteettistä mediaa. Syväväärennösten tarkoituksena on muokata tai manipuloida kuvia, ääntä, videoita tai muita mediatiedostoja niin, että ne näyttävät ...
Mikropalveluarkkitehtuurin haasteet DevOpsissa ja niiden hallitseminen
(2024-04-18)
Perinteisen ohjelmistokehityksen suuria monoliittisia sovelluksia on vaikea hallita ja tiheän julkaisutahdin toteuttaminen niillä on hankalaa. Jotta julkaisutahtia voidaan tihentää, tulee yrityksillä olla siihen sopiva ...
Dynaamiset sääjärjestelmät ja immersio videopeleissä
(2024-04-18)
Teknologian kehittyessä pelit muuttuvat realistisemmiksi, ja niissä tulee ottaa huomioon, miten asiat, kuten sää, toimivat oikeassa maailmassa. Dynaamiset sääjärjestelmät ovat suositumpia kuin ennen ja niitä onkin lisätty ...
Tumman käyttöliittymäteeman visuaaliset elementit ja käyttäjäkokemus
(2024-04-15)
Maailma digitalisoituu jatkuvasti ja ihmisten ruutujen äärellä viettämä aika pitenee entisestään.
Lisääntynyt käyttö aiheuttaa ihmisille silmävaivoja, minkä takia näyttöpäätteiden ergonomiaa täytyy
parantaa. Yksi keinoista ...
Itseorganisoituva kartta sekä sen laajennosten eroavaisuudet
(2024-04-16)
Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus itseorganisoituvan kartan (self-organizing map, SOM) ominaisuuksiin ja sovelluksiin, sekä alkuperäisen SOMin pohjalta kehitettyjen muunnelmien ja laajennosten ominaisuuksien, erojen ...