Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

NPC-tekoäly tieteellisessä tutkimuksessa ja pelisuunnittelussa

Levälehto, Rami (2024-03-17)

NPC-tekoäly tieteellisessä tutkimuksessa ja pelisuunnittelussa

Levälehto, Rami
(17.03.2024)
Katso/Avaa
Levalehto_Rami_opinnayte.pdf (282.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212575
Tiivistelmä
Tekoälyyn liittyvä kehitystyö on liittynyt alusta alkaen vahvasti peleihin. Tekoälyn alkuaikoina kehitystyö painottui ensisijaisesti mahdollisimman hyvän tekoälyalgoritmin kehittämiseen, jonka tarkoituksena oli ihmispelaajan voittaminen erilaisissa lautapeleissä. Vuosikymmenien aikana tietokoneohjelmat voittivat maailman parhaita pelaajia yhä haastavammissa lautapeleissä yksi toisensa perään. Viimeinen lautapeli go päättyi tekoälyn voittoon vuonna 2016, minkä jälkeen tekoälyn
kehitystä on jatkettu vahvasti muun muassa digitaalisten pelien parissa.

Tutkielman aiheena on ei-pelattavat hahmot (non playable character) eli englanninkielisellä lyhenteellä NPC:t sekä niihin liittyvä tekoälyn kehityksen osa-alueisiin. Näitä kehityksen osa-alueita on tarkasteltu sekä tieteellisten artikkelien että pelinkehityksen julkaisujen näkökulmasta. Pohjana tutkielmalle on käytetty vuosilta 2017–2022 aiheita, jotka ovat erityisesti olleet julkaisuissa esille. Tekoälytutkimus on keskittynyt tieteellisissä tutkimuksissa muun muassa tiimityöskentelyyn ja
ryhmän toimintaan osana isompaa kokonaisuutta, vuorovaikutukseen pelaajan ja NPC:n välillä sekä tekoälyyn opettajana. Pelinsuunnittelussa aihealueina ovat olleet mm. pelintestaus tietokoneen toimesta, ihmismäinen käyttäytyminen ja reagointi sekä koneoppiminen itsensä opettamisessa.

Tieteellinen tutkimustyö on siirtynyt vahvemmin osa-alueille, jota on perinteisemmin tehty osana pelinsuunnittelua. Pelinsuunnittelussa puolestaan perinteisten kehityskohteiden lisäksi on otettu tekoäly ja tämän pohjalta kehitetyt NPC:t työkaluksi, jonka avulla voidaan nopeuttaa ja tehostaa pelin suunnittelua ja ylläpitoa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste