St. Petersburg Court Chant and the Tradition of Eastern Slavic Church Singing
Harri, Jopi (2012-01-28)
St. Petersburg Court Chant and the Tradition of Eastern Slavic Church Singing
Harri, Jopi
(28.01.2012)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4864-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4864-2
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Käsillä oleva tutkimus (”Pietarin hovikapellan sävelmistö ja itäslaavilainen kirkkolaulutraditio”) tarkastelee Pietarin hovikapellan sävelmistönä tunnettua liturgista musiikkirepertuaaria, joka muotoutui Pietarin keisarillisessa hovissa Venäjällä ja julkaistiin 1800-luvun kuluessa muutamina laitoksina. Aikaa myöten sävelmistö saavutti jalansijaa kautta Venäjän ja levisi myös ulkomaille. Tutkimus etsii vastauksia kysymyksiin hovikapellan sävelmistön olemuksesta ja koostumuksesta, sen historiasta ja liturgisesta taustasta sekä sävelmistön musiikillisista yhtymäkohdista muihin itäslaavilaisiin sävelmärepertuaareihin. Tutkimuskysymykset nousevat esille aiemmasta hovikapellan sävelmistöä käsittelevästä kirjallisuudesta (tätä esitellään johdantoluvussa), jossa sävelmistön tarkastelu on usein epätarkkaa eikä näytä perustuvan kriittiseen tieteelliseen tutkimukseen.
Tutkimus jakaantuu kahdeksaan päälukuun. Luku 1 luo katsauksen itäslaavilaisen kirkkomusiikin ja Pietarin hovikapellan historiaan vuoteen 1917 saakka; erityisen tarkastelun kohteena ovat kirkkosävelmien polyfoninen esitystapa sekä hovikapellan asema valtiollisena instituutiona ja toiminta kirkkomusiikin julkaisijana. Luku 2 käsittelee itäisen kirkkomusiikin liturgista taustaa, musiikin lajityyppejä ja keskeisiä itäslaavilaisia sävelmärepertuaareja. Luku 3 keskittyy sävelmälähteisiin: siinä esitellään lähteissä käytetyt notaatiot sekä esitetään itäslaavilaisten kirkkomusiikkikirjojen typologia. Tarkastelu jatkuu hovikapellan sävelmistön lähteiden ja niiden sisällön kuvauksella ja analyysin kohteeksi valittujen sävelmien esittelyllä, minkä jälkeen kuvataan vertailuaineisto sekä joitakin vertailuaineistoon kuulumattomia sävelmälähteitä. Vertailuaineistoon sisältyy näyte 1100-luvun vaihteen käsikirjoituksesta, muutamia käsikirjoituksia 1600-luvulta sekä painettuja lähteitä ja käsikirjoituksia 1700-luvun alusta 1900-luvun alkupuolelle. Lähteet kattavat maantieteellisen alueen, jota rajaavat Länsi-Ukraina, Astrahan, Nižni Novgorod ja Solovetskin luostari.
Luvussa 4 esitellään ne lähestymistavat ja menetelmät, joita käytetään analyyttisissa vertailuissa. Itäslaavilaisen sävelmätradition säveltaso-organisaation kuvaamisen jälkeen tarkastelun kohteena on perinteisessä sävelmäpolyfoniassa tyypillisesti noudatettu soinnutusstrategia, jonka pohjalta esitetään tässä repertuaarissa kuvausvoimainen harmonia-analyysimenetelmä. Menetelmä perustuu siihen havaintoon, että sävelmäpolyfonian harmonisen kehyksen taustana on kirkkomelodioiden vakiintunut sävelavaruus eli kirkollinen sävelikkö. Sävelikön tietyille säveltasoille muodostuu kahdeksan harmonista vyöhykettä, jotka käyttäytyvät samoin kuin tavalliset sävellajit duuri ja harmoninen molli.
Koska vertailuaineiston sävelmätoisintojen määrä on varsin suuri, melodioiden analysoinnissa hyödynnetään tilastollisia tietokoneavusteisia menetelmiä. Hovikapellan sävelmistöä edustavat ensisijaiset sävelmämuodot ja niiden muualta peräisin olevat vertailutoisinnot on ennen analyysia redusoitu sävelmäprototyypeiksi ja ryhmitelty redaktioiksi. Analyysit suoritetaan redaktiokohtaisesti mittaamalla ensisijaisen sävelmämuodon ja kunkin vertailutoisinnon formaali erilaisuus sekä lisäksi kaikkien redaktioon kuuluvien toisintojen keskinäiset erilaisuudet; jälkimmäisen mittauksen tuloksille suoritetaan agglomerativiinen hierarkkinen klusterointi, minkä perusteella nähdään, millaisessa suhteessa sävelmämuodot ovat toisiinsa. Erilaisuuden mittaamisessa käytetään metristä erilaisuusfunktiota, joka perustuu Levenshtein-etäisyyteen.
Luvussa 5 esitetään geneeristen sävelmien (sävelmien, joita käytetään useampien erimittaisten tekstien sävelittämiseen) eli stikiira- ja troparisävelmien melodiset ja harmoniset analyysit, luvussa 6 pseudo-genee¬risten sävelmien (sävelmien, joita sovelletaan useampiin teksteihin mutta tietyin rajoituksin) eli kanoni- ja prokiimenisävelmien sekä kolmen muun sävelmän analyysit ja luvussa 7 ei-geneeristen sävelmien analyysit – tässä tutkimuksessa niitä edustaa yhdeksän sellaista sävelmää, joita hovikapellan sävelmistössä ei sovelleta useampiin teksteihin.
Tutkimuksen tulokset kootaan yhteen ja tulkitaan luvussa 8. Niiden perusteella voidaan todeta, että melodisessa mielessä hovikapellan sävelmistö on – aiempien käsitysten vastaisesti – täysipätöinen osa laajempaa itäslaavilaista sävelmäperinnettä. Vaikka sävelmistö on jossain määrin etäällä Synodin neliönuottikirjojen ja erityisesti Moskovan paikallisperinteen sävelmämuodoista, se on huomattavan lähellä itäukrainalaisia repertuaareja ja eräitä venäläisiä paikallissävelmistöjä. Vastaavasti hovikapellan sävelmien soinnutusperiaatteet eivät näyttäydy erityisen omaleimaisina polyfonisen vertailuaineiston rinnalla, vaikka tietynlainen ero onkin havaittavissa äänenkuljetuksessa, joka hovikapellan repertuaarissa vastaa melko tarkoin länsimaisen klassis-romanttisen musiikin käytäntöä, siinä missä poikkeamat tästä ovat vertailuaineistossa usein merkittävämpiä.
Sikäli kuin hovikapellan sävelmistön myöhempi levinneisyys ei perustu hallinnollisiin pakkokeinoihin aiemmassa kirjallisuudessa väitetyllä tavalla (todisteita päinvastaisesta tarjotaan luvussa 1), tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan otaksua, että sävelmistön yleistymiseen myötävaikutti keskeisesti sen kokeminen traditionmukaiseksi. Myös julkisen vallan tuki epäilemättä vaikutti asiaan, sillä sitä myötä sävelmistö oli vaivattomasti saatavilla painetussa muodossa ja käyttökelpoisesti soinnutettuna.
Tutkimus jakaantuu kahdeksaan päälukuun. Luku 1 luo katsauksen itäslaavilaisen kirkkomusiikin ja Pietarin hovikapellan historiaan vuoteen 1917 saakka; erityisen tarkastelun kohteena ovat kirkkosävelmien polyfoninen esitystapa sekä hovikapellan asema valtiollisena instituutiona ja toiminta kirkkomusiikin julkaisijana. Luku 2 käsittelee itäisen kirkkomusiikin liturgista taustaa, musiikin lajityyppejä ja keskeisiä itäslaavilaisia sävelmärepertuaareja. Luku 3 keskittyy sävelmälähteisiin: siinä esitellään lähteissä käytetyt notaatiot sekä esitetään itäslaavilaisten kirkkomusiikkikirjojen typologia. Tarkastelu jatkuu hovikapellan sävelmistön lähteiden ja niiden sisällön kuvauksella ja analyysin kohteeksi valittujen sävelmien esittelyllä, minkä jälkeen kuvataan vertailuaineisto sekä joitakin vertailuaineistoon kuulumattomia sävelmälähteitä. Vertailuaineistoon sisältyy näyte 1100-luvun vaihteen käsikirjoituksesta, muutamia käsikirjoituksia 1600-luvulta sekä painettuja lähteitä ja käsikirjoituksia 1700-luvun alusta 1900-luvun alkupuolelle. Lähteet kattavat maantieteellisen alueen, jota rajaavat Länsi-Ukraina, Astrahan, Nižni Novgorod ja Solovetskin luostari.
Luvussa 4 esitellään ne lähestymistavat ja menetelmät, joita käytetään analyyttisissa vertailuissa. Itäslaavilaisen sävelmätradition säveltaso-organisaation kuvaamisen jälkeen tarkastelun kohteena on perinteisessä sävelmäpolyfoniassa tyypillisesti noudatettu soinnutusstrategia, jonka pohjalta esitetään tässä repertuaarissa kuvausvoimainen harmonia-analyysimenetelmä. Menetelmä perustuu siihen havaintoon, että sävelmäpolyfonian harmonisen kehyksen taustana on kirkkomelodioiden vakiintunut sävelavaruus eli kirkollinen sävelikkö. Sävelikön tietyille säveltasoille muodostuu kahdeksan harmonista vyöhykettä, jotka käyttäytyvät samoin kuin tavalliset sävellajit duuri ja harmoninen molli.
Koska vertailuaineiston sävelmätoisintojen määrä on varsin suuri, melodioiden analysoinnissa hyödynnetään tilastollisia tietokoneavusteisia menetelmiä. Hovikapellan sävelmistöä edustavat ensisijaiset sävelmämuodot ja niiden muualta peräisin olevat vertailutoisinnot on ennen analyysia redusoitu sävelmäprototyypeiksi ja ryhmitelty redaktioiksi. Analyysit suoritetaan redaktiokohtaisesti mittaamalla ensisijaisen sävelmämuodon ja kunkin vertailutoisinnon formaali erilaisuus sekä lisäksi kaikkien redaktioon kuuluvien toisintojen keskinäiset erilaisuudet; jälkimmäisen mittauksen tuloksille suoritetaan agglomerativiinen hierarkkinen klusterointi, minkä perusteella nähdään, millaisessa suhteessa sävelmämuodot ovat toisiinsa. Erilaisuuden mittaamisessa käytetään metristä erilaisuusfunktiota, joka perustuu Levenshtein-etäisyyteen.
Luvussa 5 esitetään geneeristen sävelmien (sävelmien, joita käytetään useampien erimittaisten tekstien sävelittämiseen) eli stikiira- ja troparisävelmien melodiset ja harmoniset analyysit, luvussa 6 pseudo-genee¬risten sävelmien (sävelmien, joita sovelletaan useampiin teksteihin mutta tietyin rajoituksin) eli kanoni- ja prokiimenisävelmien sekä kolmen muun sävelmän analyysit ja luvussa 7 ei-geneeristen sävelmien analyysit – tässä tutkimuksessa niitä edustaa yhdeksän sellaista sävelmää, joita hovikapellan sävelmistössä ei sovelleta useampiin teksteihin.
Tutkimuksen tulokset kootaan yhteen ja tulkitaan luvussa 8. Niiden perusteella voidaan todeta, että melodisessa mielessä hovikapellan sävelmistö on – aiempien käsitysten vastaisesti – täysipätöinen osa laajempaa itäslaavilaista sävelmäperinnettä. Vaikka sävelmistö on jossain määrin etäällä Synodin neliönuottikirjojen ja erityisesti Moskovan paikallisperinteen sävelmämuodoista, se on huomattavan lähellä itäukrainalaisia repertuaareja ja eräitä venäläisiä paikallissävelmistöjä. Vastaavasti hovikapellan sävelmien soinnutusperiaatteet eivät näyttäydy erityisen omaleimaisina polyfonisen vertailuaineiston rinnalla, vaikka tietynlainen ero onkin havaittavissa äänenkuljetuksessa, joka hovikapellan repertuaarissa vastaa melko tarkoin länsimaisen klassis-romanttisen musiikin käytäntöä, siinä missä poikkeamat tästä ovat vertailuaineistossa usein merkittävämpiä.
Sikäli kuin hovikapellan sävelmistön myöhempi levinneisyys ei perustu hallinnollisiin pakkokeinoihin aiemmassa kirjallisuudessa väitetyllä tavalla (todisteita päinvastaisesta tarjotaan luvussa 1), tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan otaksua, että sävelmistön yleistymiseen myötävaikutti keskeisesti sen kokeminen traditionmukaiseksi. Myös julkisen vallan tuki epäilemättä vaikutti asiaan, sillä sitä myötä sävelmistö oli vaivattomasti saatavilla painetussa muodossa ja käyttökelpoisesti soinnutettuna.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2857]