”Hei, mä opin tän asian enkuks!” Toimintatutkimus ympäristötiedon ainesisältöjen ja vieraan kielen oppimisesta sekä opettamisesta englanninkielissä oppituokioissa
Markkanen, Marju (2012-11-02)
”Hei, mä opin tän asian enkuks!” Toimintatutkimus ympäristötiedon ainesisältöjen ja vieraan kielen oppimisesta sekä opettamisesta englanninkielissä oppituokioissa
Markkanen, Marju
(02.11.2012)
Annales Universitatis Turkuensis C 346 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5154-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5154-3
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämä kvalitatiivinen toimintatutkimus sai lähtökipinän opettajan tarpeesta kehittää englannin kielen opetustaan suuntaan, joka innostaisi oppijoita opiskelemaan ja tuottamaan vierasta kieltä rohkeasti. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä muutoksia oppijoissa ilmenee, kun perinteiseen vieraan kielen opetukseen sisällytetään kahden lukuvuoden ajan oppituokioita, joissa ympäristötiedon ainesisältöjä opetetaan vieraalla kielellä. Kiinnostuksen kohteena oli tutkia, ilmeneekö oppijoilla muutoksia ainesisältöjen hallinnassa, englanninkielisen ympäristötiedon sanavaraston karttumisessa, kielitaidon kehittymisessä sekä asenteessa oppituokioita ja englannin kieltä kohtaan yleensä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös luoda toimivaa käytäntöä opettajalle toteuttaa ainesisältöjen opettamista vieraalla kielellä, josta kansainvälisesti käytetään termiä Content and language integrated learning (CLIL).
Tutkimus oli kahden vuoden pitkittäistutkimus, joka toteutettiin lukuvuosina 2008–2010. Tutkimusjoukko koostui 18:sta (11 poikaa ja 7 tyttöä) neljättä luokkaa aloittavasta oppijasta. Vertailuryhmään kuului 22 musiikkiluokan oppijaa (6 poikaa ja 16 tyttöä). Tutkija opetti molemmille ryhmille englannin kieltä kaksi viikkotuntia. Englanninkieliset oppituokiot toteutettiin englannin tuntien yhteydessä noin kerran viikossa. Kerrallaan tuokio kesti 15–20 minuuttia. Tutkimusaineistoa, joka koostuu sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta aineistosta, kerättiin eri tavoin: tutkija keräsi havaintomateriaalia päiväkirjaansa koko tutkimuksen ajan, oppijoita testattiin kuusi kertaa tutkimuksen aikana sekä itsearvio- ja asennekyselyjä toteutettiin kahdesti.
Tutkimusaineiston pohjalta saatiin selviä tutkimustuloksia, joiden mukaan CLIL-opetus vaikutti oppijoihin positiivisesti: ympäristötiedon ainesisältöjä opittiin, englanninkielinen ympäristötiedon sanavarasto laajeni ja vierasta kieltä käytettiin rohkeammin kuin aiemmin. Kommunikoidessa huomio kiinnitettiin kielen tarkkailun sijasta asiasisältöön. Oppijat suhtautuivat englanninkielisiin oppituokioihin positiivisesti ja englannin osaaminen koettiin tärkeäksi. Tässäkin kokeilussa CLIL osoittautui joustavaksi metodiseksi lähestymistavaksi, joka taipuu käyttökelpoiseksi käytännön teoriaksi soveltuen monenlaisille oppijoille. “Hey, I learned this thing in English!” An action research
on learning and teaching content and foreign language in CLIL-sessions
The starting point for this study was the experience of an English teacher needing to
change and develop her teaching due to her pupils being inhibited and reluctant to
speak English during English classes. The purpose of this qualitative action research
was to explore to what extent the pupils learn content and the foreign language when
Content and Language Integrated Learning (CLIL) takes place in English language
lessons. Another interest was to explore the effect of CLIL-sessions on the pupils´
attitudes towards CLIL-sessions, the English language and learning in general. The
aim of the study was also to develop and improve teaching strategies, practices, and
knowledge of teaching methods in order for pupils to learn both language and content
and to encourage pupils to communicate more eagerly in English and gain more a
positive attitude towards learning.
The study was a-two-year longitudinal study conducted during the school years of
2008-2009 and 2009-2010. The research group consisted of 18 pupils (11 boys and 7
girls). The control group consisted of 22 pupils (6 boys and 16 girls). The researcher
taught English to both groups two hours per week. CLIL-sessions were carried out
in the research group approximately once a week in 15 to 20 minute sessions. The
data were collected in three different ways: the assessments of pupils’ content and
language skills were studied individually by testing the pupils six times during the
study, a self evaluation and attitude questionnaire was carried out twice and the researcher
gathered qualitative data in her journal based on the classroom observations
and learning experiences with the pupils.
According to the results, CLIL had a positive impact on pupils´ learning and attitude
towards learning. CLIL proved to be a flexible and efficient methodological approach
to both content and language teaching. Most pupils developed and progressed in English:
they communicated more eagerly in English than before and concentrated in
content rather than the language itself. Most pupils learned content in environmental
studies. According to the self-evaluation and attitude questionnaires, pupils enjoyed
CLIL-sessions and found them interesting and useful for learning both English and
environmental studies.
Tutkimus oli kahden vuoden pitkittäistutkimus, joka toteutettiin lukuvuosina 2008–2010. Tutkimusjoukko koostui 18:sta (11 poikaa ja 7 tyttöä) neljättä luokkaa aloittavasta oppijasta. Vertailuryhmään kuului 22 musiikkiluokan oppijaa (6 poikaa ja 16 tyttöä). Tutkija opetti molemmille ryhmille englannin kieltä kaksi viikkotuntia. Englanninkieliset oppituokiot toteutettiin englannin tuntien yhteydessä noin kerran viikossa. Kerrallaan tuokio kesti 15–20 minuuttia. Tutkimusaineistoa, joka koostuu sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta aineistosta, kerättiin eri tavoin: tutkija keräsi havaintomateriaalia päiväkirjaansa koko tutkimuksen ajan, oppijoita testattiin kuusi kertaa tutkimuksen aikana sekä itsearvio- ja asennekyselyjä toteutettiin kahdesti.
Tutkimusaineiston pohjalta saatiin selviä tutkimustuloksia, joiden mukaan CLIL-opetus vaikutti oppijoihin positiivisesti: ympäristötiedon ainesisältöjä opittiin, englanninkielinen ympäristötiedon sanavarasto laajeni ja vierasta kieltä käytettiin rohkeammin kuin aiemmin. Kommunikoidessa huomio kiinnitettiin kielen tarkkailun sijasta asiasisältöön. Oppijat suhtautuivat englanninkielisiin oppituokioihin positiivisesti ja englannin osaaminen koettiin tärkeäksi. Tässäkin kokeilussa CLIL osoittautui joustavaksi metodiseksi lähestymistavaksi, joka taipuu käyttökelpoiseksi käytännön teoriaksi soveltuen monenlaisille oppijoille.
on learning and teaching content and foreign language in CLIL-sessions
The starting point for this study was the experience of an English teacher needing to
change and develop her teaching due to her pupils being inhibited and reluctant to
speak English during English classes. The purpose of this qualitative action research
was to explore to what extent the pupils learn content and the foreign language when
Content and Language Integrated Learning (CLIL) takes place in English language
lessons. Another interest was to explore the effect of CLIL-sessions on the pupils´
attitudes towards CLIL-sessions, the English language and learning in general. The
aim of the study was also to develop and improve teaching strategies, practices, and
knowledge of teaching methods in order for pupils to learn both language and content
and to encourage pupils to communicate more eagerly in English and gain more a
positive attitude towards learning.
The study was a-two-year longitudinal study conducted during the school years of
2008-2009 and 2009-2010. The research group consisted of 18 pupils (11 boys and 7
girls). The control group consisted of 22 pupils (6 boys and 16 girls). The researcher
taught English to both groups two hours per week. CLIL-sessions were carried out
in the research group approximately once a week in 15 to 20 minute sessions. The
data were collected in three different ways: the assessments of pupils’ content and
language skills were studied individually by testing the pupils six times during the
study, a self evaluation and attitude questionnaire was carried out twice and the researcher
gathered qualitative data in her journal based on the classroom observations
and learning experiences with the pupils.
According to the results, CLIL had a positive impact on pupils´ learning and attitude
towards learning. CLIL proved to be a flexible and efficient methodological approach
to both content and language teaching. Most pupils developed and progressed in English:
they communicated more eagerly in English than before and concentrated in
content rather than the language itself. Most pupils learned content in environmental
studies. According to the self-evaluation and attitude questionnaires, pupils enjoyed
CLIL-sessions and found them interesting and useful for learning both English and
environmental studies.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2857]