Internet-based breast cancer patient’s pathway as an empowering patient educational tool
Ryhänen, Anne M. (2012-11-23)
Internet-based breast cancer patient’s pathway as an empowering patient educational tool
Ryhänen, Anne M.
(23.11.2012)
Annales Universitatis Turkuensis D 1045 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5219-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5219-9
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
This three-phase study was conducted to examine the effect of the Breast Cancer Patient’s
Pathway program (BCPP) on breast cancer patients’ empowering process from
the viewpoint of the difference between knowledge expectations and perceptions of
received knowledge, knowledge level, quality of life, anxiety and treatment-related
side effects during the breast cancer treatment process. The BCPP is an Internet-based
patient education tool describing a flow chart of the patient pathway during the breast
treatment process, from breast cancer diagnostic tests to the follow-up after treatments.
The ultimate goal of this study was to evaluate the effect of the BCPP to the breast
cancer patient’s empowerment by using the patient pathway as a patient education tool.
In phase I, a systematic literature review was carried out to chart the solutions and
outcomes of Internet-based educational programs for breast cancer patients. In phase
II, a Delphi study was conducted to evaluate the usability of web pages and adequacy
of their content. In phase III, the BCPP program was piloted with 10 patients and patients
were randomised to an intervention group (n=50) and control group (n=48).
According to the results of this study, the Internet is an effective patient education tool
for increasing knowledge, and BCPP can be used as a patient education method
supporting other education methods. However, breast cancer patients’ perceptions of
received knowledge were not fulfilled; their knowledge expectations exceed the perceived
amount of received knowledge. Although control group patients’ knowledge
expectations were met better with the knowledge they received in hospital compared to
the patients in the intervention group, no statistical differences were found between the
groups in terms of quality of life, anxiety and treatment-related side effects. However,
anxiety decreased faster in the intervention group when looking at internal differences
between the groups at different measurement times. In the intervention group the relationship
between the difference between knowledge expectations and perceptions of
received knowledge correlated significantly with quality of life and anxiety. Their
knowledge level was also significant higher than in the control group. These results
support the theory that the empowering process requires patient’s awareness of knowledge
expectations and perceptions of received knowledge.
There is a need to develop patient education to meet patients’ perceptions of received
knowledge, including oral and written education and BCPP, to fulfil patient’s knowledge
expectations and facilitate the empowering process. Further research is needed on
the process of cognitive empowerment with breast cancer patients. There is a need for
new patient education methods to increase breast cancer patients’ awareness of knowing. Internet-pohjainen rintasyöpäpotilaanpolku voimavaraistavan potilasohjauksen välineenä
Tässä kolmivaiheisessa tutkimuksessa tarkasteltiin Rintasyöpäpotilaanpolku (RSPP) -
ohjelman vaikuttavuutta rintasyöpäpotilaan tiedollisen voimavaraistumisen, tiedontason,
elämänlaadun, ahdistuneisuuden ja hoitoon liittyvien sivuvaikutusten näkökulmista
rintasyövän hoitoprosessin aikana. RSPP-ohjelma on Internet-pohjainen
potilasohjausmenetelmä, joka perustuu vuokaavioon rintasyövän hoitoprosessista. Menetelmä
kattaa hoitoprosessin rintasyövän diagnostisista testeistä aina hoitojen jälkeiseen
seurantaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää RSPP-ohjelman vaikuttavuutta
rintasyöpäpotilaan tiedollista voimavaraistumista tukevana potilasohjausvälineenä.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tehtiin systemoitu kirjallisuuskatsaus aiempien
Internet pohjaisten potilasohjausohjelmien ja niiden vaikuttavuuden selvittämiseksi.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa RSPP-ohjelman käytettävyyttä ja sisältöä arvioitiin
delfi-tutkimuksella. Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa tutkimusasetelma pilotoitiin
(n=10) ja rintasyöpään sairastuneet potilaat satunnaistettiin koe- ja kontrolliryhmiin
(n=50 ja n=48).
Tutkimustulosten mukaan Internet voi olla tehokas potilasohjausväline tiedon lisäämiseksi
ja RSPP-ohjelma sopii potilasohjausvälineeksi muiden ohjausmenetelmien tueksi.
Rintasyöpäpotilaiden tiedolliset odotukset eivät täyttyneet, vaan heidän tiedolliset
odotuksensa ovat suuremmat kuin kokemuksensa heille välitetystä tiedosta. Vaikka
kontrolliryhmän potilaat kokivat tiedollisten odotusten täyttyvän paremmin sairaalassa
saamastaan tiedosta kuin koeryhmän potilaat, tilastollisesti merkittäviä eroja ryhmien
välillä ei löytynyt elämänlaadun, ahdistuksen ja hoidoista johtuvien sivuvaikutusten
osalta Kuitenkin ahdistus väheni nopeammin koeryhmässä tarkasteltaessa ahdistuneisuutta
eri mittauskertojen välillä. Koeryhmässä tiedollinen voimavaraistuneisuus korreloi
tilastollisesti merkittävästi elämänlaadun ja ahdistuksen kanssa. Koeryhmässä
rintasyöpään liittyvän tiedon taso oli merkittävästi korkeampi hoidon päättymisen jälkeen
kuin kontrolliryhmässä. Tulokset tukevat teoriaa voimavaraistumisen prosessista,
mikä edellyttää potilaan tietoisuutta tiedollisista odotuksistaan ja niiden täyttymisestä.
Potilaiden tiedollisessa ohjauksessa on kuitenkin vielä parannettavaa sekä suullisen ja
kirjallisen että RSPP-ohjelman osalta, jotta potilaiden tiedolliset odotukset täyttyisivät
ja mahdollistaisivat potilaan voimavaraistumisen. Lisätutkimusta tarvitaan tiedollisen
voimavaraistumisen prosessista rintasyöpäpotilailla. Uusia potilasohjaus-menetelmiä
tarvitaan potilaan tietoisuuden lisäämiseksi.
Pathway program (BCPP) on breast cancer patients’ empowering process from
the viewpoint of the difference between knowledge expectations and perceptions of
received knowledge, knowledge level, quality of life, anxiety and treatment-related
side effects during the breast cancer treatment process. The BCPP is an Internet-based
patient education tool describing a flow chart of the patient pathway during the breast
treatment process, from breast cancer diagnostic tests to the follow-up after treatments.
The ultimate goal of this study was to evaluate the effect of the BCPP to the breast
cancer patient’s empowerment by using the patient pathway as a patient education tool.
In phase I, a systematic literature review was carried out to chart the solutions and
outcomes of Internet-based educational programs for breast cancer patients. In phase
II, a Delphi study was conducted to evaluate the usability of web pages and adequacy
of their content. In phase III, the BCPP program was piloted with 10 patients and patients
were randomised to an intervention group (n=50) and control group (n=48).
According to the results of this study, the Internet is an effective patient education tool
for increasing knowledge, and BCPP can be used as a patient education method
supporting other education methods. However, breast cancer patients’ perceptions of
received knowledge were not fulfilled; their knowledge expectations exceed the perceived
amount of received knowledge. Although control group patients’ knowledge
expectations were met better with the knowledge they received in hospital compared to
the patients in the intervention group, no statistical differences were found between the
groups in terms of quality of life, anxiety and treatment-related side effects. However,
anxiety decreased faster in the intervention group when looking at internal differences
between the groups at different measurement times. In the intervention group the relationship
between the difference between knowledge expectations and perceptions of
received knowledge correlated significantly with quality of life and anxiety. Their
knowledge level was also significant higher than in the control group. These results
support the theory that the empowering process requires patient’s awareness of knowledge
expectations and perceptions of received knowledge.
There is a need to develop patient education to meet patients’ perceptions of received
knowledge, including oral and written education and BCPP, to fulfil patient’s knowledge
expectations and facilitate the empowering process. Further research is needed on
the process of cognitive empowerment with breast cancer patients. There is a need for
new patient education methods to increase breast cancer patients’ awareness of knowing.
Tässä kolmivaiheisessa tutkimuksessa tarkasteltiin Rintasyöpäpotilaanpolku (RSPP) -
ohjelman vaikuttavuutta rintasyöpäpotilaan tiedollisen voimavaraistumisen, tiedontason,
elämänlaadun, ahdistuneisuuden ja hoitoon liittyvien sivuvaikutusten näkökulmista
rintasyövän hoitoprosessin aikana. RSPP-ohjelma on Internet-pohjainen
potilasohjausmenetelmä, joka perustuu vuokaavioon rintasyövän hoitoprosessista. Menetelmä
kattaa hoitoprosessin rintasyövän diagnostisista testeistä aina hoitojen jälkeiseen
seurantaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää RSPP-ohjelman vaikuttavuutta
rintasyöpäpotilaan tiedollista voimavaraistumista tukevana potilasohjausvälineenä.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tehtiin systemoitu kirjallisuuskatsaus aiempien
Internet pohjaisten potilasohjausohjelmien ja niiden vaikuttavuuden selvittämiseksi.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa RSPP-ohjelman käytettävyyttä ja sisältöä arvioitiin
delfi-tutkimuksella. Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa tutkimusasetelma pilotoitiin
(n=10) ja rintasyöpään sairastuneet potilaat satunnaistettiin koe- ja kontrolliryhmiin
(n=50 ja n=48).
Tutkimustulosten mukaan Internet voi olla tehokas potilasohjausväline tiedon lisäämiseksi
ja RSPP-ohjelma sopii potilasohjausvälineeksi muiden ohjausmenetelmien tueksi.
Rintasyöpäpotilaiden tiedolliset odotukset eivät täyttyneet, vaan heidän tiedolliset
odotuksensa ovat suuremmat kuin kokemuksensa heille välitetystä tiedosta. Vaikka
kontrolliryhmän potilaat kokivat tiedollisten odotusten täyttyvän paremmin sairaalassa
saamastaan tiedosta kuin koeryhmän potilaat, tilastollisesti merkittäviä eroja ryhmien
välillä ei löytynyt elämänlaadun, ahdistuksen ja hoidoista johtuvien sivuvaikutusten
osalta Kuitenkin ahdistus väheni nopeammin koeryhmässä tarkasteltaessa ahdistuneisuutta
eri mittauskertojen välillä. Koeryhmässä tiedollinen voimavaraistuneisuus korreloi
tilastollisesti merkittävästi elämänlaadun ja ahdistuksen kanssa. Koeryhmässä
rintasyöpään liittyvän tiedon taso oli merkittävästi korkeampi hoidon päättymisen jälkeen
kuin kontrolliryhmässä. Tulokset tukevat teoriaa voimavaraistumisen prosessista,
mikä edellyttää potilaan tietoisuutta tiedollisista odotuksistaan ja niiden täyttymisestä.
Potilaiden tiedollisessa ohjauksessa on kuitenkin vielä parannettavaa sekä suullisen ja
kirjallisen että RSPP-ohjelman osalta, jotta potilaiden tiedolliset odotukset täyttyisivät
ja mahdollistaisivat potilaan voimavaraistumisen. Lisätutkimusta tarvitaan tiedollisen
voimavaraistumisen prosessista rintasyöpäpotilailla. Uusia potilasohjaus-menetelmiä
tarvitaan potilaan tietoisuuden lisäämiseksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2812]