Pelätty, vihattu vai rakastettu tietotekniikka elinikäisessä työ- ja oppimisympäristössä. Tietotekniikan merkitys työn ja työympäristön hallinnassa
Vepsäläinen, Marketta (2013-12-13)
Pelätty, vihattu vai rakastettu tietotekniikka elinikäisessä työ- ja oppimisympäristössä. Tietotekniikan merkitys työn ja työympäristön hallinnassa
Vepsäläinen, Marketta
(13.12.2013)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5536-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5536-7
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat työn ja työympäristön hallintaan tietoteknisessä työssä: työn hallinta, työn nopeampi tekeminen, työn sisältö, työn tulokset ja vaikutusmahdollisuudet. Näitä tekijöitä tutkittiin suhteessa työntekijän tietoteknisiin taitoihin ja työntekijän ikään. Tutkimuksen viitekehyksenä ovat maailmanlaajuisesti tapahtuneet ja edelleen tapahtuvat muutokset työelämässä sekä tietoyhteiskunnan kehittyminen. Aikaisemmat tutkimukset nostavat esiin yleisiä kehityslinjoja, mutta myös ristiriitaisia tuloksia. Siksi tässä tutkimuksessa nämä kysymykset purettiin hyvin konkreettisiksi, työyhteisössä havaituiksi osakysymyksiksi ja suhteutettiin vastaajia koskeviin taustatietoihin. Tutkimus kohdistui eri ikäisiin työntekijöihin, joista osa on kokenut tietotekniikan tulon työelämään ja sen käytön lisääntymisen useamman viime vuosikymmenen aikana. Tänä aikana yhteiskunnassa on tapahtunut yleisemminkin merkittävää kehitystä, joka on nostanut esille laajemminkin tarpeet tietoteknisen osaamisen ja taitojen kehittymiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Tämä tutkimus ajoittuu noihin vuosikymmeniin ja vaikka se kohdistuukin yhden organisaation sisällä koettuihin vaikutuksiin, niin on selvää, että yleisempikin yhteiskunnallinen kehitys heijastuu tuloksiin. Tämä tutkimus on tehty kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä lomakkeella.
Tämän tutkimuksen mukaan tietoteknisiltä taidoiltaan hyvät kokivat hallitsevansa työnsä ja työympäristönsä paremmin kuin tietoteknisiltä taidoiltaan heikot. He kokivat myös tietotekniikan helpottaneen työtä, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen lisääntyneen ja työn itsenäisyyden lisääntyneen. Tietoteknisiltä taidoiltaan heikot puolestaan kokivat työn ja työnympäristön hallinnan vähentyneen, työn vaativuuden lisääntyneen, työn tauotuksen vähentyneen, sosiaalisen ympäristön heikentyneen, työn henkisen rasittavuuden lisääntyneen, oman ammattialan arvostuksen vähentyneen ja työhön liittyvien vaikutusmahdollisuuksien vähentyneen. Tulosten perusteella kaikki työntekijät kokivat työn tulosten parantuneen tietotekniikan avulla, mutta toisaalta kokivat työn sisällön köyhtyneen tietotekniikan vuoksi – varsinkin iäkkäät työntekijät kokivat näin. Tutkimuksessa selvitettiin myös työn ja työympäristön hallintaa tukevia ja uhkaavia tekijöitä. Tämän tutkimuksen mukaan pelot tietotekniikkaa kohtaan ja puutteellinen tuki tietoteknisissä ongelmissa uhkaavat työn ja työympäristön hallintaa. The feared, the hated or the loved information technology in a lifelong working and learning environment. The significance of information technology on managing work and the working environment.
The goal of this study was to examine the factors that have an effect on managing work and the working environment relating to information technology (IT) work: managing work, being able to work faster, work content, work results, and being able to influence work. These factors were studied in comparison with the IT skills of an employee and the age of an employee. The frame of reference for the study comprises the worldwide changes in the working life that have already happened and that are still happening, and also the development of the information society. Previous studies raise some general lines of development, but also some contradictory results. Therefore, in this study these questions were disassembled into very concrete partial questions detected in the work community, and the questions were then scaled in relation to the background information of the participants. The study was focused at workers at a different age, some of whom have experienced the arrival of information technology in working life and the increase of its use over the past few decades. During that time, a major development in general has taken place in the society, which has raised a wider need to developing IT know-how and skills, and lifelong learning. This study is dated to the aforementioned decades, and even if it addresses the effects within one organization, it is clear that a more universal social development is reflected on the results. A quantitative approach was taken on this study. The data was collected via an electronic form.
According to this study, those people whose IT skills were assessed as good felt that they controlled their work and their working environment better that did those whose IT skills were weak. The people with good IT skills also felt that IT had made their work easier, the possibilities to improve oneself had increased and the amount of independent work had increased. Those people with weak IT skills felt, on the other hand, that managing work and the working environment had diminished, the demands of work had increased, the breaks from work had diminished, the social environment had deteriorated, the mental strain of work had increased, the respect of one’s own professional field had diminished, and the possibilities to exercise influence relating to work had diminished. According to the findings, all the workers felt the work results had improved with information technology, but on the other hand, they felt that the substance of work had impoverished because of IT - particularly the elderly workers felt this way. This study also examined the supporting and threatening factors in managing work and the working environment. According to this study, the fears towards information technology and the lack of support in problems related to IT threaten the control of work and the working environment.
Tämän tutkimuksen mukaan tietoteknisiltä taidoiltaan hyvät kokivat hallitsevansa työnsä ja työympäristönsä paremmin kuin tietoteknisiltä taidoiltaan heikot. He kokivat myös tietotekniikan helpottaneen työtä, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen lisääntyneen ja työn itsenäisyyden lisääntyneen. Tietoteknisiltä taidoiltaan heikot puolestaan kokivat työn ja työnympäristön hallinnan vähentyneen, työn vaativuuden lisääntyneen, työn tauotuksen vähentyneen, sosiaalisen ympäristön heikentyneen, työn henkisen rasittavuuden lisääntyneen, oman ammattialan arvostuksen vähentyneen ja työhön liittyvien vaikutusmahdollisuuksien vähentyneen. Tulosten perusteella kaikki työntekijät kokivat työn tulosten parantuneen tietotekniikan avulla, mutta toisaalta kokivat työn sisällön köyhtyneen tietotekniikan vuoksi – varsinkin iäkkäät työntekijät kokivat näin. Tutkimuksessa selvitettiin myös työn ja työympäristön hallintaa tukevia ja uhkaavia tekijöitä. Tämän tutkimuksen mukaan pelot tietotekniikkaa kohtaan ja puutteellinen tuki tietoteknisissä ongelmissa uhkaavat työn ja työympäristön hallintaa.
The goal of this study was to examine the factors that have an effect on managing work and the working environment relating to information technology (IT) work: managing work, being able to work faster, work content, work results, and being able to influence work. These factors were studied in comparison with the IT skills of an employee and the age of an employee. The frame of reference for the study comprises the worldwide changes in the working life that have already happened and that are still happening, and also the development of the information society. Previous studies raise some general lines of development, but also some contradictory results. Therefore, in this study these questions were disassembled into very concrete partial questions detected in the work community, and the questions were then scaled in relation to the background information of the participants. The study was focused at workers at a different age, some of whom have experienced the arrival of information technology in working life and the increase of its use over the past few decades. During that time, a major development in general has taken place in the society, which has raised a wider need to developing IT know-how and skills, and lifelong learning. This study is dated to the aforementioned decades, and even if it addresses the effects within one organization, it is clear that a more universal social development is reflected on the results. A quantitative approach was taken on this study. The data was collected via an electronic form.
According to this study, those people whose IT skills were assessed as good felt that they controlled their work and their working environment better that did those whose IT skills were weak. The people with good IT skills also felt that IT had made their work easier, the possibilities to improve oneself had increased and the amount of independent work had increased. Those people with weak IT skills felt, on the other hand, that managing work and the working environment had diminished, the demands of work had increased, the breaks from work had diminished, the social environment had deteriorated, the mental strain of work had increased, the respect of one’s own professional field had diminished, and the possibilities to exercise influence relating to work had diminished. According to the findings, all the workers felt the work results had improved with information technology, but on the other hand, they felt that the substance of work had impoverished because of IT - particularly the elderly workers felt this way. This study also examined the supporting and threatening factors in managing work and the working environment. According to this study, the fears towards information technology and the lack of support in problems related to IT threaten the control of work and the working environment.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2860]