Haastavista perheoloista tulevan oppilaan tukeminen ja opettajan resilienssi
Peltoniemi, Aukusti (2020-04-28)
Haastavista perheoloista tulevan oppilaan tukeminen ja opettajan resilienssi
Peltoniemi, Aukusti
(28.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435638
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435638
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin haastavien perheolojen vaikutusta oppilaan koulunkäyntiin sekä heidän tukemisen vaikutusta opettajien resilienssiin. Aihetta on tutkittu kasvatustieteellisessä tutkimuksessa tästä näkökulmasta vähän. Opettajien olisi tärkeää ymmärtää ja tiedostaa osana työtään, että oppilaita tulee hyvin erilaisista perhetaustoista ja sillä on merkittävä vaikutus oppilaan koulussa suoriutumiseen.
Tässä tutkimuksessa tutkimuskysymyksiä on kolme: 1. Millä tavoin haastavat perheolot ilmenevät oppilaan kouluarjessa? 2. Minkälaisia menetelmiä ja toimenpiteitä opettajat toteuttavat tukeakseen haastavista perheoloista tulevan oppilaan koulunkäyntiä? 3. Millä tavoin haastavista perheoloista tulevan oppilaan tukeminen vaikuttaa opettajan resilienssiin?
Tämän tutkimuksen kannalta keskeisiä ilmiöitä ovat perheiden sosioekonomiset haasteet ja myös huono-osaisuus. Opettajan näkökulmasta keskeisiä käsitteitä ovat resilienssi osana työssäjaksamista sekä tarkoituksenmukaiset menetelmät ja toimenpiteet osana haastavista perheoloista tulevan oppilaan tukemista ja kohtaamista.
Tutkimusaineisto hankittiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksen kohderyhmä koostui luokanopettajista (N=7). Haastateltavat valikoituivat harkitulla otannalla ja aineisto koottiin elo-marraskuussa 2019. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan haasteelliset perheolot näkyvät oppilaan kouluarjessa muun muassa aineellisina puutteina ja vanhempien omien haasteiden kautta oppilaan psyykkisenä oireiluna. Opettajat pohtivat paljon käyttämiään menetelmiä suhteessa oppilaan kohtaamiseen ja koulunkäynnin tukemiseen, mutta työkokemuksen turvin menetelmät koetaan toimiviksi. Työssään haasteellisilla alueilla opettajat tekevät paljon moniammatillista yhteistyötä ja viranomaisyhteistyötä myös koulun ulkopuolisten ammattilaisten kanssa. Haasteellisista perheoloista tulevien oppilaiden tukemisen opettajat kokevat ajoittain kuormittavaksi, mutta myös motivoivaksi auttaessaan yhteiskunnan heikompiosaisia yksilöitä.
Tässä tutkimuksessa tutkimuskysymyksiä on kolme: 1. Millä tavoin haastavat perheolot ilmenevät oppilaan kouluarjessa? 2. Minkälaisia menetelmiä ja toimenpiteitä opettajat toteuttavat tukeakseen haastavista perheoloista tulevan oppilaan koulunkäyntiä? 3. Millä tavoin haastavista perheoloista tulevan oppilaan tukeminen vaikuttaa opettajan resilienssiin?
Tämän tutkimuksen kannalta keskeisiä ilmiöitä ovat perheiden sosioekonomiset haasteet ja myös huono-osaisuus. Opettajan näkökulmasta keskeisiä käsitteitä ovat resilienssi osana työssäjaksamista sekä tarkoituksenmukaiset menetelmät ja toimenpiteet osana haastavista perheoloista tulevan oppilaan tukemista ja kohtaamista.
Tutkimusaineisto hankittiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksen kohderyhmä koostui luokanopettajista (N=7). Haastateltavat valikoituivat harkitulla otannalla ja aineisto koottiin elo-marraskuussa 2019. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan haasteelliset perheolot näkyvät oppilaan kouluarjessa muun muassa aineellisina puutteina ja vanhempien omien haasteiden kautta oppilaan psyykkisenä oireiluna. Opettajat pohtivat paljon käyttämiään menetelmiä suhteessa oppilaan kohtaamiseen ja koulunkäynnin tukemiseen, mutta työkokemuksen turvin menetelmät koetaan toimiviksi. Työssään haasteellisilla alueilla opettajat tekevät paljon moniammatillista yhteistyötä ja viranomaisyhteistyötä myös koulun ulkopuolisten ammattilaisten kanssa. Haasteellisista perheoloista tulevien oppilaiden tukemisen opettajat kokevat ajoittain kuormittavaksi, mutta myös motivoivaksi auttaessaan yhteiskunnan heikompiosaisia yksilöitä.