Musiikin uudet julkaisupalvelut : Tarkastelussa musiikin verkkokauppapalvelu Bandcamp
Aromaa, Joonas (2020-04-24)
Musiikin uudet julkaisupalvelut : Tarkastelussa musiikin verkkokauppapalvelu Bandcamp
Aromaa, Joonas
(24.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938323
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938323
Tiivistelmä
Bandcamp on vuonna 2007 perustettu itsenäisille artisteille ja levy-yhtiöille osoitettu musiikin myyntiin tarkoitettu verkkokauppapalvelu, johon itsenäiset toimijat voivat luoda omat myyntisivunsa ja myydä omatoimisesti musiikkiaan niin digitaalisesti kuin fyysisesti. Bandcamp tarjoaa musiikin myynnin ohella mahdollisuuden suoraan vuorovaikutukseen musiikin tekijöiden sekä kuluttajien välillä, sekä kuluttajille mahdollisuuden etsiä ja löytää uutta musiikkia. Musiikin kulttuurinen edistäminen ja tätä kautta kumpuava uuden musiikin löytäminen on Bandcampissa keskeisessä asemassa niin musiikin löytämiseen tarkoitetussa Discover -hakukoneessa kuin Bandcampin päivittäin julkaisemissa Bandcamp Daily -artikkeleissa ja viikoittaisissa Weekly -podcasteissa.
Tutkin Pro Gradu -tutkielmassani Bandcampia kahden palvelun toimintaa kartoittavan ja havainnollistavan tapaustutkimuksen kautta, joissa keskeisenä tutkimusmenetelmänä toimii lähiluku. Ensimmäisessä tapaustutkimuksessa tarkastelen Bandcampin digitaalisia liiketoimintamalleja ja musiikin julkaisu- ja myyntitoimintaa suhteessa muihin musiikkipalveluihin ja suoratoistopalveluihin sekä muut lähtökohtaisesti musiikin myyntiin osoitetut verkkokauppapalveluihin. Keskeiseen asemaan ensimmäisessä tapaustutkimuksessa nousee myös itsenäisen, usein yksityisyrittäjän tavoin toimivan artistin mahdollisuudet julkaista, myydä, jaella sekä markkinoida musiikkiaan musiikkipalveluiden kautta. Toisessa tapaustutkimuksessa keskityn tarkastelemaan Bandcampia uuden musiikin löytämisen näkökulmasta. Keskeisenä lähtökohtana on havainnoida musiikin löytämistä ja kuratoimista teoretisoivan tutkimuksen valossa, kuinka Bandcamp tukee musiikin löytämistä tarjoamallaan Discover -hakukoneellaan ja kuratoimillaan artikkeleilla.
Tutkielman perusteella selvisi, kuinka Bandcamp tarjoaa modernissa suoratoistopainotteisessa musiikin kulutusilmapiirissä vaihtoehtoisen, välikädettömän, digitaalisilta liiketoimintamalleiltaan monipuolisen ja suhteellisen halvan tavan julkaista, myydä ja jaella musiikkiaan. Saman palvelun alla toimivat kauppasivut luovat tunteen yhteisöllisyydestä ja mahdollistavat myös kuluttajille musiikin ostamisen yhden palvelun ja tunnuksen kautta. Musiikin löytämistä palvelu tukee hyvin laajalti ja tämän voikin katsoa olevan yksi palvelun keskeisimmistä funktioista. Musiikkia ei kuitenkaan tarjota automaattisesti algoritmipohjaisilla suosituksilla, vaan vaatii palvelu musiikinkuluttajalta vaivannäköä ja omistautumista uuden musiikin löytämisen suhteen, oli tämä sitten artikkeleihin perehtymistä tai Discover -hakukoneen käyttöä. Kokonaisuudessaan Bandcamp näyttäytyy musiikkia ja musiikkikulttuureita merkityksellistävänä, tukevana ja edistävänä toimijana.
Tutkin Pro Gradu -tutkielmassani Bandcampia kahden palvelun toimintaa kartoittavan ja havainnollistavan tapaustutkimuksen kautta, joissa keskeisenä tutkimusmenetelmänä toimii lähiluku. Ensimmäisessä tapaustutkimuksessa tarkastelen Bandcampin digitaalisia liiketoimintamalleja ja musiikin julkaisu- ja myyntitoimintaa suhteessa muihin musiikkipalveluihin ja suoratoistopalveluihin sekä muut lähtökohtaisesti musiikin myyntiin osoitetut verkkokauppapalveluihin. Keskeiseen asemaan ensimmäisessä tapaustutkimuksessa nousee myös itsenäisen, usein yksityisyrittäjän tavoin toimivan artistin mahdollisuudet julkaista, myydä, jaella sekä markkinoida musiikkiaan musiikkipalveluiden kautta. Toisessa tapaustutkimuksessa keskityn tarkastelemaan Bandcampia uuden musiikin löytämisen näkökulmasta. Keskeisenä lähtökohtana on havainnoida musiikin löytämistä ja kuratoimista teoretisoivan tutkimuksen valossa, kuinka Bandcamp tukee musiikin löytämistä tarjoamallaan Discover -hakukoneellaan ja kuratoimillaan artikkeleilla.
Tutkielman perusteella selvisi, kuinka Bandcamp tarjoaa modernissa suoratoistopainotteisessa musiikin kulutusilmapiirissä vaihtoehtoisen, välikädettömän, digitaalisilta liiketoimintamalleiltaan monipuolisen ja suhteellisen halvan tavan julkaista, myydä ja jaella musiikkiaan. Saman palvelun alla toimivat kauppasivut luovat tunteen yhteisöllisyydestä ja mahdollistavat myös kuluttajille musiikin ostamisen yhden palvelun ja tunnuksen kautta. Musiikin löytämistä palvelu tukee hyvin laajalti ja tämän voikin katsoa olevan yksi palvelun keskeisimmistä funktioista. Musiikkia ei kuitenkaan tarjota automaattisesti algoritmipohjaisilla suosituksilla, vaan vaatii palvelu musiikinkuluttajalta vaivannäköä ja omistautumista uuden musiikin löytämisen suhteen, oli tämä sitten artikkeleihin perehtymistä tai Discover -hakukoneen käyttöä. Kokonaisuudessaan Bandcamp näyttäytyy musiikkia ja musiikkikulttuureita merkityksellistävänä, tukevana ja edistävänä toimijana.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Musiikkiterapeuttinen musiikkikasvatus peruskoulun musiikin opetuksessa : Musiikin opettajien käsityksiä ja kokemuksia
Hyökyranta, Tuomas; Ausmaa, Kaisa (09.12.2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten musiikkiterapeuttista musiikin opetusta voidaan toteuttaa peruskoulun musiikin oppiaineessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, minkälaisia opetuskäytänteitä musiikkiterapeuttisessa ...avoin -
Musiikin terapeuttiset mahdollisuudet koulussa : Opettajien kokemuksia ja näkemyksiä musiikin terapeuttisuudesta kasvatuksen tukena koulussa
Lehto, Leena-Maija (16.05.2019)Tässä tutkimuksessa tutkittiin musiikin terapeuttisia mahdollisuuksia koulussa. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on terapeuttisesta kasvatuksesta, miksi he halusivat käyttää musiikin terapeuttisia ...suljettu