Sokeriruoko ja mango: Seksuaalisuuden kasvimetaforat karibialaisessa kirjallisuudessa
Elina Valovirta
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717976
Tiivistelmä
kirjallisuudessa
Karibialainen
kirjallisuus hyödyntää runsaasti kasvimetaforia. Erityisesti sokeriruoko ja
mango esiintyvät usein seksuaalisuuden kuvauksissa, jolloin niiden ominaisuudet
ja historia rakentavat seksuaalisuutta, eivät vain heijasta sitä. Kirjallisuusantologian
Caribbean Erotic (2010) runot sekä
Oonya Kempadoon romaani Buxton Spice (1998)
ovat artikkelissa lähemmän tarkastelun kohteina. Niissä erityisesti sokeriruoko
assosioituu orjuuden historian takia kärsimykseen ja negatiivisiin tunteisiin,
kun taas mango on selkeämmin seksuaalisen nautinnon hedelmä. Vertauksien
sokeriruoko ja mango ovat kielellisten ilmaisujen lisäksi aktiivisia
seksuaalisuuden toimijoita ja säätelijöitä, joilla on oma kielellisen diskurssin
ulkopuolinen todellisuutensa. Rita Felskin (2015) mukaan kehitelty
postkriittinen luenta voi orientoida lukijan kokemaan teosten seksuaalisuuden
intiimissä yhteydessä karibialaiseen luontoon ja maisemaan. Näin kasvimetaforien luenta voi synnyttää
uudenlaisia, ekologisia orientaatioita, jotka liikuttavat lukijaa, tuntevaa
subjektia.
Abstract
Sugarcane and mango: Sexuality orientated by plant metaphors
in Caribbean Literature
The rich Caribbean flora features heavily in literary imagery
found in fiction from and about the region. Particularly the two colonized and
domesticated plants, sugarcane and mango, are frequently used to portray sexuality,
sex and desire. In doing so, Caribbean flora not only lends its expressive
power to literary purposes, but also actively regulates what can be articulated
into existence. The literary anthology, Caribbean
Erotic (2010), along with Oonya Kempadoo’s 1998 novel, Buxton Spice, are at the centre of this reading of Caribbean flora,
here understood to have extra-discursive agency thereby challenging
poststructuralist notions of subjectivity as exclusively human. This type of
postcritical reading, as fashioned after Rita Felski (2015), embraces experiences,
affects and sensations brought on by sexuality and sex envisioned through
flora, no longer seen as a mere backdrop but an active agent. A conscious
reading of flora as something that orientates us by way of metaphors is
intimately tied to Caribbean nature and landscape in and from which the sexual
subject lives and experiences. Orientating oneself around the text through plants
like sugarcane and mango may give us an idea of flora as an active agent regulating,
guiding, and enabling sexuality more than we perhaps have previously given it
credit for.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]