Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Liikuntaa opettavien opettajien ja vanhempien roolit osana lasten liikuntakäyttäytymistä

Luukkonen, Greetta; Nieminen, Tiia (2024-04-15)

Liikuntaa opettavien opettajien ja vanhempien roolit osana lasten liikuntakäyttäytymistä

Luukkonen, Greetta
Nieminen, Tiia
(15.04.2024)
Katso/Avaa
Luukkonen_Greetta_Nieminen_Tiia_opinnayte.pdf (355.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618429
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten liikuntaa opettavat opettajat ja vanhemmat kokevat vaikuttavansa lasten liikuntakäyttäytymiseen. Lisäksi tutkitaan, miten opettajat ja vanhemmat kokevat toistensa roolit lasten liikuttajina. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vanhempien ja opettajien tuella on merkitystä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Osa lapsista ei liiku terveyden kannalta riittävästi, joten koetaan tärkeäksi selvittää kasvattavien aikuisten kokemuksia liikunnan edistämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla, joihin osallistui kaksi alakoulussa liikuntaa opettavaa opettajaa sekä kolme alakouluikäisen lapsen vanhempaa. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat ja vanhemmat kokevat omat sekä toistensa roolit merkityksellisiksi lasten liikuntakäyttäytymisen kannalta. Opettajat kokevat kannustajan roolin merkityksellisimmäksi keinoksi vaikuttaa oppilaiden liikkumiseen. Vanhemmat korostavat harrastuksen mahdollistamisen tärkeyttä lapsen liikunnan edistämisessä. Tutkimuksen tuloksia ei ole tarkoitus yleistää, mutta niitä voidaan hyödyntää koulun ja kodin konteksteissa. Osallistujat mainitsevat samankaltaisia lähestymistapoja lasten liikunnan tukemiseen. Toteuttamisen keinot kuitenkin vaihtelevat riippuen siitä, oliko kyse opettajasta vai vanhemmasta. Kun molemmat tunnistavat omat roolinsa ja pyrkivät edistämään liikuntaa niiden puitteissa, heillä on mahdollisuus saavuttaa yhteinen tavoite lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1356]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste