Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien stressinhallinnan ja palautumisen keinot sekä niiden yhteys työhyvinvointiin : Työhyvinvoinnin ilmeneminen erilaisissa työympäristöissä

Laine, Sanni; Pursimo, Suvi (2024-04-15)

Luokanopettajien stressinhallinnan ja palautumisen keinot sekä niiden yhteys työhyvinvointiin : Työhyvinvoinnin ilmeneminen erilaisissa työympäristöissä

Laine, Sanni
Pursimo, Suvi
(15.04.2024)
Katso/Avaa
Kandidaatin%20tutkielma%20-%20Pursimo%20%20Laine.pdf (1.200Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041819320
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko luokanopettajien käyttämillä stressinhallinnan ja
palautumisen keinoilla yhteyttä työhyvinvointikokemukseen. Tutkimuksessa tarkastellaan myös
millaiset keinot korostuvat työhyvinvoinnin yhteydessä ja tutkitaan työhyvinvoinnin ilmenemistä
erilaisissa työympäristöissä. Aikaisemmissa tutkimuksissa havaitaan työhyvinvoinnin heikkenemistä,
vaikka kokemus työhyvinvoinnista on edelleen melko hyvä. Tässä tutkimuksessa painopisteenä on
luokanopettajan omat keinot työhyvinvoinnin edistämiseksi, sillä aikaisempaa tutkimustietoa tästä
aiheesta on vähän.

Tämä tutkimus on kvantitatiivinen poikittaistutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella keväällä 2024. Aineiston analyysissä hyödynnettiin IBM SPSS Statistics 28 –
tilasto-ohjelmaa. Analyysimenetelmänä käytettiin Mann-Whitney U-testiä sekä kuvailevien tilastojen
vertailua.

Tutkimuksessa havaitaan, että vaikka luokanopettajat käyttävät monipuolisesti erilaisia
stressinhallinnan ja palautumisen keinoja, niillä ei ole yhteyttä luokanopettajan työhyvinvointiin.
Tutkimuksessa ilmenee kuitenkin yksittäisiä keinoja, jotka ovat vahvemmin yhteydessä
työhyvinvointiin. Työhyvinvointi näkyy erityisesti työympäristön psyykkisissä tekijöissä.

Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että luokanopettajien työhyvinvointi on melko hyvä.
Aineiston otoskoon (N=61) ja ryhmien kokoeron (N=54, N=7) vuoksi tutkimuksen tulokset eivät
kuitenkaan ole yleistettävissä perusjoukkoon. Jatkossa olisi hyvä tutkia aihetta suuremmalla otoksella
ja mahdollisesti keskittyä eri taustamuuttujien, kuten sukupuolen ja työkokemuksen, vaikutukseen
työhyvinvoinnin tutkimuksessa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1460]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste