Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajaopiskelijoiden käsityksiä lapsen edusta sekä sen huomioimisesta koulussa

Ojalehto, Laura (2024-04-16)

Opettajaopiskelijoiden käsityksiä lapsen edusta sekä sen huomioimisesta koulussa

Ojalehto, Laura
(16.04.2024)
Katso/Avaa
Laura_Ojalehto_opinnayte.pdf (359.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919649
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden käsityksiä lapsen edusta opetuksessa. Erityisesti analysoidaan keinoja, joiden avulla lapsen etua voidaan koulun arjessa toteuttaa selkeämmin.

YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa sanotaan, että lasta koskevissa asioissa tulee aina ensisijaisesti ottaa huomioon lapsen etu. Lisäksi on luotu erilaisia malleja, joita soveltamalla voidaan lapsen etua tarkastella tapauskohtaisesti. Tällainen on esimerkiksi kolmen R:n malli, jonka mukaan lapsen etua käsiteltäessä tulisi ottaa huomioon oikeudet (rights), vastuu (responsibility) sekä kunnioitus (respect).

Tutkimus on toteutettu laadullisena puolistrukturoituna ryhmähaastattelututkimuksena, johon osallistui seitsemän opettajaopiskelijaa Lounais-Suomen alueelta. Tutkimuksen analyysi toteutettiin taulukoinnin avulla, jossa näkökulmiksi otettiin kolmen R:n mallin ulottuvuudet, joiden päälle tulososio rakentui.

Tutkimustulosten mukaan erilaisia keinoja toteuttaa lapsen etua, ovat opettajan rooli, osapuolten välinen yhteistyö, resurssit, oppilaantuntemus sekä oppilasta helpottavat järjestelyt. Haastateltavat määrittelivät lapsen edun niin, että lasta koskevissa asioissa tulisi aina pyrkiä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen lapsen kannalta, huomioiden lapsen tarpeet, oikeudet sekä kehitystaso.

Tutkimus osoittaa, että lapsen edun toteutuminen vaatii monipuolisia toimia sekä yhteistyötä eri osapuolten välillä. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille huoli tietoisuuden puutteesta teeman osalta opettajankoulutuksessa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1454]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste