Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tunnetaidot ja niiden tukeminen vuoden 2019 jälkeen julkaistuissa suomalaisissa lastenkirjoissa

Liukko, Pinja; Marttila, Taimi (2024-04-26)

Tunnetaidot ja niiden tukeminen vuoden 2019 jälkeen julkaistuissa suomalaisissa lastenkirjoissa

Liukko, Pinja
Marttila, Taimi
(26.04.2024)
Katso/Avaa
Kandidaatintutkielma_Liukko_Marttila.pdf (254.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923172
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin vuoden 2019 jälkeen julkaistuja suomalaisia lasten tunnetaitokirjoja. Tutkimukseen valikoitui viisi tunnetaitokirjaa, joiden analysoimiseen käytettiin teoriapohjaisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää tunnetaitokirjoja, joita varhaiskasvatuksen opettajat ja muu henkilökunta voivat käyttää varhaiskasvatuksessa tunnetaitojen opetuksen tukena. Aihe on tärkeä tutkittavaksi, koska tunteet vaikuttavat kaikkeen mitä teemme. Lapset tarvitsevat tukea tunteiden säätelyyn ja opetteluun, jonka takia halusimme tutkielmassamme suositella hyviä tunnetaitokirjoja.

Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tuomme esille tunteiden kehittymistä vauvasta kouluikään ja miten tunnetaitoja voi tukea yleisesti sekä miten tunnetaitoja voi tukea kirjanlukuhetkissä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys toimii pohjana tutkimusaineiston analysointiin. Aiemman tutkimustiedon perusteella kokosimme analyysirungon, jonka avulla analysoimme viittä lasten tunnetaitokirjaa. Tutkimuksen tulososiossa tutkimusaineisto käydään kirja kerrallaan läpi, vastaten järjestyksessä analyysirungossa esitettyihin kysymyksiin.

Tutkimusaineistomme sisälsi laajasti erilaisia tunteita. Tunteet, joita lastenkirjoissa esiintyi, olivat sekä perustunteita että sekundaaritunteita. Tutkimusaineistossa nousi esiin keinoja, joilla tunnetaitoja kirjoissa tuettiin. Keinot olivat kuvitus, lapsille samaistuttavat aiheet, tunteiden sanoittaminen, apukysymykset tunteiden opetuksen tueksi, kehollisten tuntemusten kuvaaminen ja aikuisen malli tunteiden säätelyyn.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste