Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kasvatustyön jakautuminen opettajien ja huoltajien välillä COVID-19 aikana

Peltonen, Vanessa (2024-05-10)

Kasvatustyön jakautuminen opettajien ja huoltajien välillä COVID-19 aikana

Peltonen, Vanessa
(10.05.2024)
Katso/Avaa
Vanessa_Peltonen_kandidaatin%20tutkielma.pdf (275.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052134030
Tiivistelmä
rilaiset uudenlaiset tilanteet, kuten pandemiat tuottavat aina haasteita opetuksen järjestämisessä. COVID-19 pandemia oli esimerkki siitä, että kaikkiin uusiin tilanteisiin ei voida valmistautua etukäteen. COVID-19 pandemia siirsi pienet lapset esi- ja alkuopetuksesta etäopetukseen. Opettajille siirtyi suuri vastuu, siitä miten pystyy havainnoimaan etäyhteyden välillä lasten oppimista ja tuen tarpeita. Samoin huoltajien vastuu lasten huolehtimisesta kasvoi huomattavasti. 6–8-vuotiaat lapset ovat siinä iässä vielä, että he tarvitsevat paljon tukea oppimisessa ja tehtävien teossa. Nyt vastuu opetuksesta siirtyi osittain opettajilta huoltajille etäopetuksen siirtyessä.

Tutkielman tarkoitus oli selvittää esi- ja alkuopetuksen ikäisten lasten huoltajien kokemuksia COVID-19 pandemian aikaisesta opetuksesta sekä selvittää miten opettajat ovat kokeneet etäopetuksen järjestämisen. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Miten COVID-19 vaikutti opetuksen järjestämiseen. Ja miten huoltajat kokivat pandemia aikaisen vastuun oman lapsensa oppimisesta?

Tutkielman tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksella. Tutkimukseen osallistuivat, sekä huoltajat että opettajat. Aineiston analyysi tehtiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysi kriteereitä noudattaen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 27 ihmistä. Vastausmäärät jakautuivat seuraavasti: huoltajia oli 10 ja opettajia 17.

Tutkimuksen tuloksissa nousi esille opettajan suuri merkitys opetuksen järjestämisessä, opetuksen suunnittelun tärkeys, kodin merkitys lapsen oppimisen polulla, opettajan oma asenne ja mielenkiinto uusia opetusvälineitä kohtaan, sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1356]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste