Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ChatGPT:stä opettajan työssä

Raitanen, Maria (2024-06-05)

Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ChatGPT:stä opettajan työssä

Raitanen, Maria
(05.06.2024)
Katso/Avaa
Raitanen_Maria_opinnayte.pdf (275.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060545153
Tiivistelmä
Tekoälystä on keskusteltu viimeisien vuosien aikana paljon niin koulukontekstissa kuin muutenkin. Tekoäly ei kuitenkaan ole uusi keksintö, mutta laajempaa keskustelua ja ongelmia on herännyt Open AI:n luomasta ChatGPT:stä. Se on interaktiivinen chatbotti, joka voi vastata kysymyksiin tai luoda jopa kokonaisia esseitä. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ChatGPT:stä opettajan työssä. Tutkimus myös selvittää, minkä lähteiden pohjalta käsitys ChatGPT:stä on muodostunut.

Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselylomaketutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin sähköpostin välityksellä Turun yliopiston, Rauman sekä Turun kampuksen, luokanopettajaopiskelijoille. Vastaajia kertyi yhteensä 19. Aineisto analysoitiin mukailemalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Luokanopettajaopiskelijat näkivät ChatGPT:n tuovan hyötyjä ja haittoja niin opettajalle kuin oppilaalle. Hyödyiksi todettiin ChatGPT:n käyttö opetuksen ja oppimateriaalien suunnittelussa, opettajan apuvälineenä sekä oppimistyökaluna oppilaalle. Yleisimmäksi haitaksi nousi kognitiivisten kykyjen heikentyminen sekä opettajalla että oppilaalla. Lisäksi haitoiksi todettiin oppilaan kohdalla tiedon eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät seikat. Opettajalle haittaa luo tekoälyllä tuotetun tekstin tunnistaminen.

Tutkimuksen avulla voidaan kehittää opettajankoulutuksen sisältöä vastaamaan paremmin tekoälyn luomiin haasteisiin ja kouluttaa opettajia käyttämään ChatGPT:tä siten, että opettajat ja oppilaat saavat siitä mahdollisimman suuren hyödyn. ChatGPT:n käyttö kouluissa tulee todennäköisesti yleistymään tulevaisuudessa. Uskon muutoksen olevan myönteinen. ChatGPT hyödyntäminen edellyttää kuitenkin ymmärrystä sen toiminnasta sekä tietotaitoa sen käyttöön.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1365]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste