Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leasing-auton jäännösarvolaskenta

Hedman, Jussi (2024-06-06)

Leasing-auton jäännösarvolaskenta

Hedman, Jussi
(06.06.2024)
Katso/Avaa
Jussi%20Hedman%20kandidaatin%20tutkielma%20PDF.pdf (360.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061351818
Tiivistelmä
Autoala elää tällä hetkellä murroksen keskellä. Uudet käyttövoimat tuovat mukanaan haasteita, joita ala ei ole historiansa aikana aiemmin joutunut kohtaamaan. Merkittävät globaalit ilmastotoimet ohjaavat alaa ja kuluttajia siirtymään kohti vähäpäästöisempiä ratkaisuja. Päästötoimista johtuva käyttövoimamurros tuo mukanaan uusia haasteita. Yhtenä osana ratkaisua päästöongelmaan on leasingrahoitus. Leasingrahoitusta hyödyntämällä kyetään nopeuttamaan autokannan kiertoa ja näin vähentää autojen synnyttämiä päästöjä. Uudet käyttövoimat tuovat omat haasteensa leasingrahoituksen tarjoamiseen, sillä niiden hintakehitystä on vaikeampi ennustaa. Tämän takia on tärkeää hahmottaa jäännösarvoon vaikuttavat muuttujat. Tutkimuksessa pyritään selventämään tärkeimpiä jäännösarvoon vaikuttavia muuttujia, sekä tuomaan esille jäännösarvon yhteys leasingrahoituksen hinnoitteluun.
Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman lähteinä on käytetty tieteellisiä artikkeleita, jotka käsittelevät leasingrahoitusta, sekä jäännösarvolaskentaa. Artikkeleiden lisäksi tutkielman teossa on käytetty kirjallisia lähteitä, sekä verkkoartikkeleita. Tutkielmassa ensin esitellään pääaihealueet omissa pääluvuissaan, jonka jälkeen tuloksia käsitellään yhteisessä luvussa ja tehdään johtopäätökset. Tämä tutkielma on suunnattu etenkin leasingrahoituksen tarjoajille ja tutkielman tarkoituksena on auttaa rahoittajia ymmärtämään jäännösarvon tuoma riski. Tutkielman pääosassa on etenkin autojen leasingrahoitus ja autojen jäännösarvolaskennan perusteet.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta leasing-auton jäännösarvoon vaikuttavan useita eri muuttujia. Merkittävimpiä jäännösarvoon vaikuttavia muuttujia olivat auton ikä, sekä ajetut kilometrit. Tutkimuksessa paljastui myös useamman muuttujan huomioon ottamisen tärkeys laskennassa. Useamman pienemmän painoarvon muuttujan hyödyntäminen tutkimuksessa paransi laskenta tarkkuutta huomattavasti. Hinnoittelun osalta tutkimuksessa selvisi, miten rahoituksen pituudella on huomattava vaikutus jäännösarvon merkitykseen. Lyhyenaikavälin leasingrahoituksissa jäännösarvon painoarvoa pidettiin merkittävänä tekijänä, kun taas pidemmissä leasingrahoituksissa jäännösarvon merkitys oli vähäinen. Autojen leasingrahoituksessa jäännösarvo todettiin hinnoittelun perustaksi.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1471]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste