Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tutkiva oppiminen kemian opetuksen ja oppimisen välineenä

Alakiikonen, Laura (2024-06-13)

Tutkiva oppiminen kemian opetuksen ja oppimisen välineenä

Alakiikonen, Laura
(13.06.2024)
Katso/Avaa
Alakiikonen_Laura_opinnayte.pdf (779.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061855049
Tiivistelmä
Kemian opetuksen tavoitteena on tukea luonnontieteellisen ajattelun ja lukutaidon kehittymistä ja samalla antaa oppilaalle valmiudet osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ja globaalien ongelmien ratkaisuun tulevaisuudessa (Opetushallitus, 2019). Tässä tutkielmassa tarkastellaan tutkivaa oppimista välineenä kemian opetuksen tavoitteiden saavuttamiselle identifioimalla siihen liittyviä hyötyjä ja erittelemällä tutkivan oppimisen haasteita sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta.
Tutkiva oppiminen on opetusmenetelmä, jossa oppilaalla on aktiivinen rooli. Oppilaalta vaaditaan mm. kykyä asettaa kysymyksiä, suunnitella ja toteuttaa kokeellista työskentelyä ja muodostaa malleja kerätyn tiedon perusteella (Jegstad, 2023). Tutkivan oppimisen on monesti todettu vaikuttavan oppimistuloksiin positiivisesti (Jegstad, 2023). Suuresta suosiosta huolimatta siihen liittyy myös paljon haasteita ja sitä on kritisoitu mm. oppilaan työmuistin liiallisen kuormittumisen ja opettajan tarjoaman minimaalisen tuen takia (Kirschner et al., 2006).
Tutkiva oppiminen vaatii sekä oppilaalta että opettajalta enemmän kuin perinteinen opettajalähtöinen opetus. Onnistuessaan se tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden opettaa kemiaa monipuolisesti ja oppilaan kiinnostusta herättävällä tavalla.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1715]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste