Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ohjelmoinnin oppiminen – digitaaliset oppimisjärjestelmät oppimisen apuna

Parviainen, Marika (2024-10-31)

Ohjelmoinnin oppiminen – digitaaliset oppimisjärjestelmät oppimisen apuna

Parviainen, Marika
(31.10.2024)
Katso/Avaa
luk_parviainen_final.pdf (750.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188511
Tiivistelmä
Ohjelmoinnin oppimisen haasteet ovat jo pitkään olleet didaktisen tietojenkäsittelytieteen keskeinen tutkimuskohde. Ohjelmistokehityksen ammattilaisista on jatkuvasti pulaa, ja monilla ihmisillä on vielä epämääräinen käsitys teknologian roolista arjessaan. Ohjelmoinnin osaaminen avaa tien paitsi tietokoneiden toimintalogiikan ymmärtämiseen, myös laajempaan käsitykseen siitä, miten teknologiavetoinen yhteiskuntamme toimii. Nämä ovat edellytyksenä uusien teknologioiden tehokkaalle soveltamiselle.
Ohjelmointi on monimutkainen taito, joka koostuu useista osa-alueista ja jossa harjoittelun merkitys on keskeinen. Interaktiiviset oppimisalustat tarjoavat arvokkaan tuen ohjelmoinnin opiskeluun, ja ne voivat merkittävästi rikastuttaa oppimiskokemusta. Kuten kaikkien pedagogisten työkalujen kohdalla, myös ohjelmoinnin oppimiseen tarkoitettujen järjestelmien käytössä tarvitaan opettajan asiantuntemusta – niin opetuksen suunnittelussa kuin oppimisprosessin ohjaamisessa.
Työn tutkimuskysymykset liittyvät digitaalisen oppimisen keskeisiin oppimista tukeviin elementteihin ja siihen onko niitä hyödynnetty kouluissa yleisesti käytetyissä järjestelmissä. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella todetaan, että visualisointi, automaattinen arviointi ja välitön palaute luovat perustan aktiivista oppimista tukeville ympäristöille, joita pelillistäminen tehokkaasti täydentää motivoivalla tavalla. Työssä tutkituissa järjestelmissä esiintyy kaikkia tutkimuksessa löydettyjä elementtejä. Tutkielma ja siinä esitellyt tulokset auttavat opettajia ohjelmointikursseilla käytettävän oppimisjärjestelmän valinnassa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1760]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste