Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cancel-kulttuurin vaikutus brändien kriisiviestintään sosiaalisessa mediassa

Makkonen, Milla (2024-12-30)

Cancel-kulttuurin vaikutus brändien kriisiviestintään sosiaalisessa mediassa

Makkonen, Milla
(30.12.2024)
Katso/Avaa
Kandi.pdf (405.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501133356
Tiivistelmä
Kuluttajien suhtautumisessa brändeihin ja niiden toimintaan on havaittavissa merkittäviä muutoksia, jotka johtuvat erityisesti sosiaalisen median lisäämästä läpinäkyvyydestä ja nopeudesta. Tässä viestintäympäristössä muodostunut cancel-kulttuuri on noussut esiin voimakkaana ilmiönä, joka voi nopeasti vaikuttaa brändien maineeseen ja toimintaan. Cancel-kulttuuri haastaa brändien kyvyn reagoida ja hallita kriisejä sosiaalisessa mediassa. Brändien on tärkeää ymmärtää, miten cancel-kulttuuri muuttaa kriisiviestinnän toimintaympäristöä, jotta viestintästrategioita voidaan kehittää vastaamaan tämän uuden ilmiön asettamiin haasteisiin. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella cancel-kulttuurin vaikutusta brändien kriisiviestintään sosiaalisessa mediassa. Tutkielma pyrkii antamaan kokonaiskuvan cancel-kulttuurin ja kriisiviestinnän välisestä suhteesta tarkastelemalla aihetta olemassa olevan kirjallisuuden ja tapausesimerkkien kautta. Tutkielma on siis toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman perusteella voitiin todeta, että cancel-kulttuuri on tehnyt kriisiviestinnästä entistä vaativampaa, monimutkaisempaa ja arvolähtöisempää. Brändien on korostuneesti panostettava avoimuuteen, vilpittömiin anteeksipyyntöihin ja konkreettisiin toimenpiteisiin maineensa suojaamiseksi sekä luottamuksen palauttamiseksi. Lisäksi yritysten tulisi huomioida kulttuurinen herkkyys ja monitahoiset sidosryhmäodotukset. Rajoitetun sivumäärän sekä aiheeseen liittyvän niukan kirjallisuuden vuoksi tutkielma tarjoaa aiheesta vain pintapuolisen katsauksen, mutta luo samalla lähtökohdan jatkotutkimuksille.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1454]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste