Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Miksi yläkouluikäiset lapset kiusaavat koulussa? : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus kouluaikaiseen kiusaamiseen johtavista keskeisistä syistä yläkouluikäisten lapsien kertomana

Hannonen, Jani (2025-01-13)

Miksi yläkouluikäiset lapset kiusaavat koulussa? : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus kouluaikaiseen kiusaamiseen johtavista keskeisistä syistä yläkouluikäisten lapsien kertomana

Hannonen, Jani
(13.01.2025)
Katso/Avaa
Hannonen_Jani_opinnayte.pdf (305.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205197
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään yläkouluikäisten lasten näkemyksiä koulukiusaamisen syistä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielma tarkastelee oppilaiden omia selityksiä kiusaamiselle, korostaen heidän kokemustensa merkitystä ilmiön monipuolisessa ymmärtämisessä. Analyysi tuo esille vallan ja sosiaalisen statuksen tavoittelun sekä vertaispaineen keskeisinä tekijöinä, jotka ylläpitävät ja motivoivat kiusaamiskäyttäytymistä. Lisäksi tutkielmassa käsitellään oppilaiden kokemaa erilaisuuden ja normatiivisuuden välistä dikotomiaa, jossa paikallisten sosiaalisten normien rikkominen johtaa usein kiusatuksi joutumiseen. Tämä dikotomia korostaa, kuinka oppilaiden paikalliset normit ja vertaiskulttuurit muokkaavat kiusaamiskäyttäytymistä sekä suhtautumista kiusatuksi tulemiseen. Tutkielmani painottaa oppilaiden äänen huomioimista kehitettäessä tehokkaita kiusaamisen ehkäisystrategioita. Koulukiusaamisen syiden ymmärtäminen oppilaiden perspektiivistä on olennaista, jotta voidaan parantaa nykyisiä toimenpiteitä ja luoda turvallisempi kouluympäristö.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1703]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste