Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ohjelmoinnin opettelu pelillistämisen ja Minecraftin kautta

Heinonen, Lauri (2025-01-16)

Ohjelmoinnin opettelu pelillistämisen ja Minecraftin kautta

Heinonen, Lauri
(16.01.2025)
Katso/Avaa
Heinonen_Lauri_opinnayte.pdf (365.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205796
Tiivistelmä
Pelillistäminen (engl. gamification) on viime vuosina noussut keskeiseksi työkaluksi
erityisesti opetuksessa. Työssä tarkastellaan, miten pelillistämisen elementit voivat
lisätä oppilaiden motivaatiota ja sitoutumista ohjelmoinnin oppimiseen. Pelillistä-
mistä on kuitekin mahdotonta tarkastella ilman viitekehyksiä, joiden avulla ym-
märrämme pelillistämistä tarkemmin. MDA-viitekehyksen (engl. mechanics, dyna-
mics, aesthetics, MDA) avulla pelillistämistä voidaan analysoida kolmella tasolla:
mekaniikka, dynamiikka ja estetiikka. Mekaniikka viittaa pelin sääntöihin ja toi-
mintoihin, dynamiikka kuvaa pelaajan ja pelin välistä vuorovaikutusta ja estetiikka
käsittelee pelaajan kokemia tuntemuksia ja kokemuksia. Oktalyysi-viitekehys (engl.
octalysis) puolestaan keskittyy ihmisen sisäisiin motivaatiotekijöihin ja siihen, miten
pelillistämisen elementtejä voidaan hyödyntää motivaation lisäämiseksi. Oktalyysi-
viitekehystä kuvataan kahdeksankulmiolla, jonka jokainen sivu edustaa yhtä moti-
vaatiotekijää.
Tutkielmassa analysoidaan Minecraftin pelillistämistä molempien viitekehysten avul-
la. Peliä on käytetty jo vaikkapa matematiikan, ohjelmoinnin ja luonnontieteiden
opetuksessa pelillistettynä oppimisympäristönä. Minecraft mahdollistaa esimerkiksi
sähköisten piirien sekä logiikkaporttien rakentamisen pelin sisäisen punakiven (engl.
redstone) avulla. Tutkielmassa tarkastellaan myös Minecraftin eri versioiden ominai-
suuksia ja soveltuvuutta ohjelmoinnin opetukseen. Pelistä on kehitetty opetukseen
suunnattu versio Minecraft Education, joka mahdollistaa ohjelmoinnin korkealla ab-
straktiotasolla, käyttäen hiirellä liikuteltavia koodipalikoita. Peliin voi myös asen-
taa lisäosia (engl. mod ), jotka mahdollista oikeiden ohjelmointikielien kirjoittamisen
pelin sisällä.
Tutkielma korostaa, että pelillistäminen voi olla tehokas työkalu ohjelmoinnin ope-
tuksessa, kunhan se suunnitellaan huolellisesti ja integroituu saumattomasti oppi-
missisältöön. Minecraft on monipuolinen peli, joka tarjoaa laajan kirjon mahdol-
lisuuksia pelillistämisen hyödyntämiseen. Minecraftin eri versiot ja modit voivat
auttaa tekemään ohjelmoinnista helpommin lähestyttävää, mielenkiintoisempaa ja
motivoivampaa kaikenikäisille oppijoille.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1366]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste