Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nuorten aikuisten talousosaaminen : Kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulmasta

Kylä-Uuppo, Laura (2025-01-21)

Nuorten aikuisten talousosaaminen : Kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulmasta

Kylä-Uuppo, Laura
(21.01.2025)
Katso/Avaa
Kyl%C3%A4-Uuppo_Laura_opinnayte.pdf (610.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501277039
Tiivistelmä
Talousosaaminen on tärkeä taito, joka vaikuttaa yksilön arjen hallintaan ja hyvinvointiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan nuorten aikuisten talousosaamista Turun yliopiston kasvatustieteiden opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opiskelijat kokevat peruskoulun ja lukion tarjoaman talousopetuksen riittävyyden, millainen rooli perheellä ja kaveripiirillä on heidän taloudellisten taitojensa kehittymisessä ja mitä haasteita he ovat kohdanneet täysi-ikäisyyden jälkeisessä taloudenhallinnassa.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista analyysia, ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tulokset osoittavat, että koulun tarjoama talousopetus koetaan yleisesti pinnalliseksi ja teoreettiseksi. Käytännönläheisten taitojen, kuten budjetoinnin, laskujen maksamisen ja verotuksen opettamisen, nähtiin olevan puutteellista. Perheellä ja kaveripiirillä oli merkittävä rooli taloustaitojen oppimisessa. Perheen vaikutus ilmeni erityisesti säästämisen ja vastuullisen kuluttamisen oppimisena, kun taas kaveripiiri tarjosi vertaistukea ja käytännön neuvoja esimerkiksi sijoittamiseen ja sosiaalietuuksien hakemiseen.
Täysi-ikäisyyden jälkeiset haasteet, kuten verotuksen ja sosiaalietuuksien monimutkaisuus, korostavat koulun talousopetuksen kehittämisen tarvetta. Tutkimus osoittaa, että nuoret aikuiset kaipaavat konkreettisia ja arjen tarpeisiin vastaavia taloustaitojen opetusmenetelmiä. Näin talousopetus voisi paremmin valmistaa heitä itsenäiseen elämään ja taloudenhallinnan haasteisiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää talousopetuksen kehittämisessä sekä koulutuksen että perheiden tukena.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1454]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste