Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laadukas ja asiakaslähtöinen relaatiotietokanta

Tuurala, Heidi (2025-02-04)

Laadukas ja asiakaslähtöinen relaatiotietokanta

Tuurala, Heidi
(04.02.2025)
Katso/Avaa
Kandi__Tuurala_.pdf (485.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502059705
Tiivistelmä
Relaatiotietokannat ovat suosituin käytössä oleva tietokantamalli, minkä takia niiden kehittäminen ja tutkiminen on edelleen ajankohtaista. Ohjelmistojen vaatimukset etenkin tietoturvasta ja pääsynvalvonnasta sekä kilpailu ohjelmistojen ja sovellusten välillä kasvaa. Näin ollen myös loppukäyttäjien vaatimukset ohjelmistoille kasvavat. Tässä tutkielmassa
tarkastellaan, miten toteutetaan laadukas relaatiotietokanta sekä miten toteutuksessa voidaan huomioida asiakaslähtöisyys.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielma tarkastelee, millainen on laadukas relaatiotietokanta ja miten toteutuksessa voidaan huomioida asiakaslähtöisyys. Tuloksina nähdään, että laadukas relaatiotietokanta antaa kyselyä vastaavia hakutuloksia. Se
on myös johdonmukainen, tietoturvallinen, helppokäyttöinen ja suorituskykyinen. Nämä
ominaisuudet tekevät relaatiotietokannasta huomaamattoman ohjelmistoa käytettäessä.
Laadukkaan relaatiotietokantojen hallintajärjestelmän toiminnot toteuttavat ACID:n. Laadukkaasti toteutettua relaatiotietokantaa ja relaatiotietokannan hallintajärjestelmää käyttävä ohjelmisto on esteetön, helppokäyttöinen ja suorituskykyinen. Teknisesti laadukkaan
relaatiotietokannan ja tietokannan hallintajärjestelmän toteutus ei kuitenkaan vielä takaa
ohjelmiston käyttökelpoisuutta. Niiden lisäksi toteutuksessa on huomioitava myös asiakkaiden ja ohjelmistokehittäjien näkemykset. Asiakaslähtöisyys voidaan huomioida optimoimalla tietokantaa ja priorisoimalla sen ominaisuuksia asiakkaiden näkemysten ja toiveiden mukaan.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1714]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste