Kristuksen kärsimyksen kasvokuvat : Kuutti Lavosen nykymaalausten ikonografia Tyrvään Pyhän Olavin kirkossa
Varis, Elina (2025-02-05)
Kristuksen kärsimyksen kasvokuvat : Kuutti Lavosen nykymaalausten ikonografia Tyrvään Pyhän Olavin kirkossa
Varis, Elina
(05.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025020510200
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025020510200
Tiivistelmä
Tutkin tutkielmassani graafikko ja taiteilija Kuutti Lavosen (s.1960) vuonna 2009 tekemiä maalauksia Tyrvään Pyhän Olavin kirkon lehtereillä. Kirkko on keskiaikainen, mutta sisätilaltaan nykyaikainen, sillä se on tuhopolton seurauksena rakennettu uudelleen. Valitsin tarkasteluuni teokset Jeesus kaatuu ensimmäisen kerran, Simon Kyreneläinen auttaa ristin kantamisessa ja Ristiinnaulittu, jotka ovat osana kirkon Kristuksen kärsimystien kuvaohjelmaa. Tarkastelen teoksia ikonografisen lähestymistavan kautta.
Käsitellessäni teosten elementtejä keskityn pitkälti elekieleen ja tuon käsitteenä ilmi taidehistorioitsija Aby Warburgin paatosmuodot, sillä eritoten kasvoihin rajatut Raamatun tapahtumien kuva-aiheet kerrotaan elein ja ilmein. Ikonografia on osaltaan jatkumoiden tutkintaa, joten oleellisesti pohdin teosten jatkumoon kuuluvuuden elementtejä. Tutkin valitsemiani Kristuksen kasvokuvia suhteessa näiden kuva-aiheiden yleisiin kuvaustapoihin sekä osittain kuvaohjelman kokonaisuuteen. Teologiselta kannalta Kristuksen kuva-aiheet haastavat kuvaamaan inhimillisen ja pyhyyden samassa persoonassa. Maalaukset asettuvat osaksi vanhaa kuvatraditiota, mutta nykyisyydestä käsin luovat uuden ulottuvuuden, jota rinnastan yhteiskunnallisiin muutoksiin.
Mystiikan tematiikka tulee toistuvasti ilmi läpi tutkielman, koska se elää uskonnollisuuden kuin maallisuuden keskuudessa. Yhtymäkohtia teemaan löytyy taiteen kentällä ja teologisissa näkemyksissä. Tutkielmassani tuon esille mystiikan kulkemisen laajemminkin mm. Lavosen tuotannossa, kärsimysmystiikassa, käärinliinamyyteissä ja ehtoollisopeissa, jotka problematisoivat Jumalan materiaalisuuden käsittämistä. Näiden yhteensulautumisten piirteitä voi tavoittaa Lavosen fragmentinomaisesta kuvaustavasta Tyrvään Pyhän Olavin kirkon lehtereillä.
Käsitellessäni teosten elementtejä keskityn pitkälti elekieleen ja tuon käsitteenä ilmi taidehistorioitsija Aby Warburgin paatosmuodot, sillä eritoten kasvoihin rajatut Raamatun tapahtumien kuva-aiheet kerrotaan elein ja ilmein. Ikonografia on osaltaan jatkumoiden tutkintaa, joten oleellisesti pohdin teosten jatkumoon kuuluvuuden elementtejä. Tutkin valitsemiani Kristuksen kasvokuvia suhteessa näiden kuva-aiheiden yleisiin kuvaustapoihin sekä osittain kuvaohjelman kokonaisuuteen. Teologiselta kannalta Kristuksen kuva-aiheet haastavat kuvaamaan inhimillisen ja pyhyyden samassa persoonassa. Maalaukset asettuvat osaksi vanhaa kuvatraditiota, mutta nykyisyydestä käsin luovat uuden ulottuvuuden, jota rinnastan yhteiskunnallisiin muutoksiin.
Mystiikan tematiikka tulee toistuvasti ilmi läpi tutkielman, koska se elää uskonnollisuuden kuin maallisuuden keskuudessa. Yhtymäkohtia teemaan löytyy taiteen kentällä ja teologisissa näkemyksissä. Tutkielmassani tuon esille mystiikan kulkemisen laajemminkin mm. Lavosen tuotannossa, kärsimysmystiikassa, käärinliinamyyteissä ja ehtoollisopeissa, jotka problematisoivat Jumalan materiaalisuuden käsittämistä. Näiden yhteensulautumisten piirteitä voi tavoittaa Lavosen fragmentinomaisesta kuvaustavasta Tyrvään Pyhän Olavin kirkon lehtereillä.