Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekoälyhahmojen käyttäytymisen ja ulkonäön vaikutus pelottavuuden kokemukseen kauhupeleissä

Leppä, Samuli (2025-02-27)

Tekoälyhahmojen käyttäytymisen ja ulkonäön vaikutus pelottavuuden kokemukseen kauhupeleissä

Leppä, Samuli
(27.02.2025)
Katso/Avaa
Lepp%C3%A4%20Samuli%20Kandi%202025.pdf (503.9Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030315212
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan tekoälyn käyttäytymis- ja ulkonäkömallien vaikutusta pelottavuuden tunteeseen kauhupeleissä. Kauhupelit ovat suosittu videopelien alalaji, jossa pelon ja jännityksen luominen on keskeinen osa kokemusta. Tutkielmassa keskitytään erityisesti siihen, miten tekoälyn dynaamiset ja ennakoimattomat käyttäytymismallit vaikuttavat pelaajan kokemaan uhkaan sekä pelkoon. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kuinka pelihahmojen visuaaliset piirteet, kuten outo laakso -ilmiö, epäsymmetria ja luonnottomat liikkeet vahvistavat pelottavuuden tunnetta pelaajassa. Tavoitteena tutkimuksella on ymmärtää mitkä ovat tehokkaimpia keinoja luoda pelkoa tekoälyhahmojen suunnittelussa kauhupeleissä. Tätä varten tutkielmassa analysoidaan aiempia tutkimuksia, jotka käsittelevät psykologiaa pelottavuuden näkökulmasta, hahmojen suunnittelun periaatteita sekä pelaajien reaktioita erilaisiin uhkaaviin pelikokemuksiin. Tutkielman tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa pelikehittäjille, jotka pyrkivät tehostamaan kauhupelien pelottavuutta sekä immersiivisyyttä. Ymmärtämällä paremmin, mitkä tekijät ovat tehokkaimpia luomaan pelkoa pelaajassa, voimme kehittää entistä vaikuttavampia pelikokemuksia.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1366]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste