Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Colors of Gilead : Color-coding as a Means of Power in Margaret Atwood's The Handmaid's Tale and The Testaments

Wallenius, Petra (2025-03-13)

Colors of Gilead : Color-coding as a Means of Power in Margaret Atwood's The Handmaid's Tale and The Testaments

Wallenius, Petra
(13.03.2025)
Katso/Avaa
Wallenius_Petra_thesis.pdf (326.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031718465
Tiivistelmä
Colors are an integral part of how we perceive the world. Our eyes detect colors automatically, which makes them efficient communicative devices. If you see a text, you can decide not to read it. Contrastingly, if you see a color, you have already perceived it and connected it to your previous knowledge about the functions and meanings it has. A systematic use of colors can therefore act as a powerful tool for subjugation, which is what I found in Margaret Atwood’s novels The Handmaid’s Tale (1985) and The Testaments (2019).
In this thesis I study how the systematic use of colors turns into color-coding that labels, distinguishes, and controls people and entities in the fictional Republic of Gilead. Together with other suppressive and restrictive policies, color-coding is a vital part in the creation, execution, and maintenance of theocratic power structures. I examine Gilead’s most important colors and their meanings through Western connotations and explain how these colors are used for color-coding in these novels. Finally, I examine how protagonists with different social statuses perceive the color-coding and analyze how the level of suppression applied to them affects their perspectives.
Despite the dystopian echoes these novels have, the main events have a historical background. Together with the interconnectedness of the color palette and the subjugated groups this offers a rich ground for further research, which I propose in the last section.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1760]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste