"Ei ehdi, ei pysty, ja silti pitää" : Teoriaohjaava sisällönanalyysi peruskoulun opettajien ja rehtorien työkuormituksesta käytävästä keskustelusta Opettaja-lehdessä vuosina 2020-2024
Arminen, Viivi; Eriksson, Janina (2025-04-03)
"Ei ehdi, ei pysty, ja silti pitää" : Teoriaohjaava sisällönanalyysi peruskoulun opettajien ja rehtorien työkuormituksesta käytävästä keskustelusta Opettaja-lehdessä vuosina 2020-2024
Arminen, Viivi
Eriksson, Janina
(03.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041526885
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041526885
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten peruskoulun opettajien ja rehtorien työkuormituksesta kirjoitetaan Opettaja-lehdessä vuosina 2020–2024. Tutkimuksessa tarkasteltiin ajanjaksolla havaittavia muutoksia ja niihin vaikuttavia taustatekijöitä. Lehtien teksteistä etsittiin opetus-, kasvatus- ja tutkimusalalla vallitsevia kuormitustekijöitä teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä otteella käyttäen lisäksi sisällön erittelyä.
Opettajien kuormituksesta on runsaasti aiempaa tutkimustietoa, mutta Opettaja-lehden tutkiminen antaa tutkimukselle uuden näkökulman. Opettaja-lehti tavoittaa ainoana mediana opetusalan päättäjät ja ammattilaiset kaikilla koulutusasteilla, joten sen julkaisuilla on mahdollisuus vaikuttaa alan ongelmakohtiin. Opettajien työkuormituksesta tehtävä tutkimus on arvokasta, sillä sen avulla voidaan mahdollisesti vaikuttaa alan tulevaisuuden näkymiin. On tärkeä huomata, kuinka opettajan kokema stressi vaikuttaa myös oppilaiden sekä työyhteisön hyvinvointiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että työkuormituksesta kirjoitetaan lehdessä säännöllisesti ja runsaasti. Tulosten mukaan opettajat ja rehtorit ovat kuormittuneita. Alalla näyttäisi vallitsevan lukuisia kuormitustekijöitä, ja niiden taustalla voidaan nähdä yhteiskunnallisten ilmiöiden vaikutusta. Tutkimuksessa todetaan, että opetusalan pitkäaikaisiin ongelmiin, kuten liialliseen työmäärään ja prosessien toimimattomuuteen, ei ole saatu ratkaisua viime vuosien aikana.
Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan pohtia, vastataanko opetusalan ongelmiin riittävän tehokkaasti. Jatkossa tutkimus voisi keskittyä ratkaisujen hakemiseen, ja Opettaja-lehteä voisi tutkia kuormituksen hallinnan ja palautumisen näkökulmasta.
Opettajien kuormituksesta on runsaasti aiempaa tutkimustietoa, mutta Opettaja-lehden tutkiminen antaa tutkimukselle uuden näkökulman. Opettaja-lehti tavoittaa ainoana mediana opetusalan päättäjät ja ammattilaiset kaikilla koulutusasteilla, joten sen julkaisuilla on mahdollisuus vaikuttaa alan ongelmakohtiin. Opettajien työkuormituksesta tehtävä tutkimus on arvokasta, sillä sen avulla voidaan mahdollisesti vaikuttaa alan tulevaisuuden näkymiin. On tärkeä huomata, kuinka opettajan kokema stressi vaikuttaa myös oppilaiden sekä työyhteisön hyvinvointiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että työkuormituksesta kirjoitetaan lehdessä säännöllisesti ja runsaasti. Tulosten mukaan opettajat ja rehtorit ovat kuormittuneita. Alalla näyttäisi vallitsevan lukuisia kuormitustekijöitä, ja niiden taustalla voidaan nähdä yhteiskunnallisten ilmiöiden vaikutusta. Tutkimuksessa todetaan, että opetusalan pitkäaikaisiin ongelmiin, kuten liialliseen työmäärään ja prosessien toimimattomuuteen, ei ole saatu ratkaisua viime vuosien aikana.
Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan pohtia, vastataanko opetusalan ongelmiin riittävän tehokkaasti. Jatkossa tutkimus voisi keskittyä ratkaisujen hakemiseen, ja Opettaja-lehteä voisi tutkia kuormituksen hallinnan ja palautumisen näkökulmasta.