Esikouluikäisten matemaattisten perustaitojen oppiminen liikunnallista ja fyysistä aktiivisuutta lisääviä menetelmiä käyttäen
Luovi, Sofia; Matikainen, Kiia (2025-04-16)
Esikouluikäisten matemaattisten perustaitojen oppiminen liikunnallista ja fyysistä aktiivisuutta lisääviä menetelmiä käyttäen
Luovi, Sofia
Matikainen, Kiia
(16.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229552
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229552
Tiivistelmä
Kirjallisuuskatsauksessa käsittelemme liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden tuomia hyötyjä oppimisprosessissa. Tarkastelemme erityisesti, miten liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden keinoin voidaan tukea lasten matemaattisten perustaitojen kehittymistä. Haluamme katsauksemme avulla tuoda esiin, miten monipuolisesti voidaan tukea lasten matemaattisia perustaitoja sekä heidän kokonaisvaltaista kehitystään. Kirjallisuuskatsauksessa käsittelemme liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä yleisesti oppimisprosessissa ja tätä kautta näiden yhteyttä matemaattisten perustaitojen oppimiseen. Lähestymme katsauksessa liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisäämistä esiopetuspäiviin taukoliikunnan, vapaamuotoisen liikkumisen sekä oppimistilanteisiin sisällytetyn liikunnan keinoin. Lisäksi tuomme esiin opettajien ja lasten näkemyksiä liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä opetukseen. Tutkimukset osoittavat, että liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen esikouluikäisten lasten päivittäiseen arkeen tukee epäsuorasti matemaattisten perustaitojen oppimista.